Edit: det skulle selvsagt stå: [tex]-\frac{11}{15}[/tex], slurvefeil
Du gjør en feil i denne overgangen:
[tex]\left ( -\frac{20}{30} \right )-\frac{24}{30}=-\frac{44}{60}[/tex]
Husk at dette er subtraksjon av brøker. Når du subtraherer to brøker så forblir nevneren det samme - bare tellerene som skal subtraheres fra hverandre.
Så du skulle fått:
[tex]\left ( -\frac{20}{30} \right )-\frac{24}{30}=\frac{-44}{30}=\frac{-22}{15}[/tex]
Er det nødvendig å bruke parentes i dette stykket egentlig, eller er det kun når regnetegnene står rett ved hverandre?
Edit: det skulle selvsagt stå: [tex]-\frac{11}{15}[/tex], slurvefeil
Du gjør en feil i denne overgangen:
[tex]\left ( -\frac{20}{30} \right )-\frac{24}{30}=-\frac{44}{60}[/tex]
Husk at dette er subtraksjon av brøker. Når du subtraherer to brøker så forblir nevneren det samme - bare tellerene som skal subtraheres fra hverandre.
Så du skulle fått:
[tex]\left ( -\frac{20}{30} \right )-\frac{24}{30}=\frac{-44}{30}=\frac{-22}{15}[/tex]
Er det nødvendig å bruke parentes i dette stykket egentlig, eller er det kun når regnetegnene står rett ved hverandre?
Altså 4- -5 = 4 - (-5), mens -4-5 går bra?
Det stemmer
Okei, tusen takk for svar!
Jeg lurer på en annen liten ting i samme slengen!
Det er jo vanlig at når man f.eks. skal addere to brøker med ulik nevner, så må man finnes fellesnevner ved å utvide brøkene, men er det også greit å finne fellesnevner ved å forkorte den ene brøken?
Det er jo vanlig at når man f.eks. skal addere to brøker med ulik nevner, så må man finnes fellesnevner ved å utvide brøkene, men er det også greit å finne fellesnevner ved å forkorte den ene brøken?
Er ikke sikker på om jeg skjønner helt hva du mener. Har du et eksempel?
Er ikke sikker på om jeg skjønner helt hva du mener. Har du et eksempel?
Uhhm, ta for eksempel [tex]\frac{2}{4}+\frac{8}{16}[/tex] da som ett eksempel, kan jeg her forkorte brøken [tex]\frac{8}{16}[/tex] istedenfor å utvide brøken [tex]\frac{2}{4}[/tex]?
Kanskje litt dumt spørsmål, vet ikke helt når det skulle være nødvendig, men begynte plutselig bare å lure :p
Det blir jo bare [tex]\frac{2}{4}+\frac{2}{4}=\frac{4}{4}=1[/tex] da.