
Matematikkeksamen S1, vår 2015
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
Ikke før noen legger ut eksamensoppgavene 

"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19

Mener jeg klarte resten av eksamen, men den j***a c-oppgava ødelagte alt...
Noen som kan vise hvordan man kommer frem til den?
-
- Cantor
- Innlegg: 105
- Registrert: 07/12-2014 16:05
http://gyazo.com/73f8b36c6291555929b1681975a33192
Lengden a er positiv så du kan se bort fra absoluttverdi tegnet.
Man burde egentlig også tegne fortegnskjema for den deriverte, men det er litt vanskelig i CAS...
Lengden a er positiv så du kan se bort fra absoluttverdi tegnet.
Man burde egentlig også tegne fortegnskjema for den deriverte, men det er litt vanskelig i CAS...
Fint om noen kunne ha lagt ut oppgavesettet slik at noen får komt med et løsningsforslag
jeg vet dessverre ikke hvordan jeg gjør det.
Hvor mange poeng regnes det at man må ha for å få en 6er etter den nye ordningen? Sjekka kjapt over nå og tror jeg får ca 30/34 på del 1 og 22/24 på del 2. Det blir til sammen 52/58, men vet ikke hvilken del som veies mest? Er vel lov å håpe

Hvor mange poeng regnes det at man må ha for å få en 6er etter den nye ordningen? Sjekka kjapt over nå og tror jeg får ca 30/34 på del 1 og 22/24 på del 2. Det blir til sammen 52/58, men vet ikke hvilken del som veies mest? Er vel lov å håpe

-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
56*
Karakteren 6 viser at eleven har ”framifrå” kompetanse i faget. Når elever viser spesiell modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter.
Er vel også del 1 som teller mest, siden den har 36 poeng, og del 2 har 24 poeng. Men til slutt så er poengsummen bare en pekepinn.
Karakteren 6 viser at eleven har ”framifrå” kompetanse i faget. Når elever viser spesiell modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter.
Er vel også del 1 som teller mest, siden den har 36 poeng, og del 2 har 24 poeng. Men til slutt så er poengsummen bare en pekepinn.
56?Fysikkmann97 skrev:56*
Karakteren 6 viser at eleven har ”framifrå” kompetanse i faget. Når elever viser spesiell modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter.
Er vel også del 1 som teller mest, siden den har 36 poeng, og del 2 har 24 poeng. Men til slutt så er poengsummen bare en pekepinn.
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
Ja, det er vel det som foreløpig er poengsummen du trenger for å få en sekser. Kan bli noe endret med forhåndssensuren.
4b
En fullgod besvarelse argumenterer for topp- og bunnpunkt.
Del 2
1
En fullgod besvarelse begrunner hvilke sannsynlighetsfordelinger som gjelder.
3a
Dersom graftegner på datamaskin ikke er brukt, gis maksimalt 1 poeng for hele deloppgave 3a.
4a
Kandidaten må argumentere for definisjonsmengden for å få full uttelling.
4b
Dersom CAS ikke er brukt, gis maksimalt 1 poeng for hele deloppgave 4b.
4c
Dersom CAS ikke er brukt, gis maksimalt 1 poeng for hele deloppgave 4c.
4b
En fullgod besvarelse argumenterer for topp- og bunnpunkt.
Del 2
1
En fullgod besvarelse begrunner hvilke sannsynlighetsfordelinger som gjelder.
3a
Dersom graftegner på datamaskin ikke er brukt, gis maksimalt 1 poeng for hele deloppgave 3a.
4a
Kandidaten må argumentere for definisjonsmengden for å få full uttelling.
4b
Dersom CAS ikke er brukt, gis maksimalt 1 poeng for hele deloppgave 4b.
4c
Dersom CAS ikke er brukt, gis maksimalt 1 poeng for hele deloppgave 4c.
Det var da veldig høyt :p blir ikke mange som får 6er da nei. En oppgave på del 1 og en på del 2 som nok har felt mange, 2 poeng på hver. Siste i beggeFysikkmann97 skrev:Ja, det er vel det som foreløpig er poengsummen du trenger for å få en sekser. Kan bli noe endret med forhåndssensuren.
4b
En fullgod besvarelse argumenterer for topp- og bunnpunkt.
Del 2
1
En fullgod besvarelse begrunner hvilke sannsynlighetsfordelinger som gjelder.
3a
Dersom graftegner på datamaskin ikke er brukt, gis maksimalt 1 poeng for hele deloppgave 3a.
4a
Kandidaten må argumentere for definisjonsmengden for å få full uttelling.
4b
Dersom CAS ikke er brukt, gis maksimalt 1 poeng for hele deloppgave 4b.
4c
Dersom CAS ikke er brukt, gis maksimalt 1 poeng for hele deloppgave 4c.
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
Siste på del 1 var da lett?
9^x - 3^x - 12 = 0
(3^2)^x - 3^x - 12 = 0
(3^x)^2 - 3^x - 12 = 0 Setter 3^x lik u og forutsetter at x > 0
u^2 - u -12 = 0 Bruker Vietes metode
(u -4)(u+3) = 0
u1 = 4 v u2 = - 3
Forkaster u2 siden å talogaritmen til ett negativt tall ikke går an (delvis løgn)
3^x = u1
3^x = 4
x lg 3 = lg 4
x = (lg 4)/(lg 3)
9^x - 3^x - 12 = 0
(3^2)^x - 3^x - 12 = 0
(3^x)^2 - 3^x - 12 = 0 Setter 3^x lik u og forutsetter at x > 0
u^2 - u -12 = 0 Bruker Vietes metode
(u -4)(u+3) = 0
u1 = 4 v u2 = - 3
Forkaster u2 siden å talogaritmen til ett negativt tall ikke går an (delvis løgn)
3^x = u1
3^x = 4
x lg 3 = lg 4
x = (lg 4)/(lg 3)
Ser det nå ja. Brukte andregradsformel, bare gjorde ikke 3^x om til u, så fikk litt feil på a, b og c-verdiene. Tror ikke alle synes den var så lett, nei.Fysikkmann97 skrev:Siste på del 1 var da lett?
9^x - 3^x - 12 = 0
(3^2)^x - 3^x - 12 = 0
(3^x)^2 - 3^x - 12 = 0 Setter 3^x lik u og forutsetter at x > 0
u^2 - u -12 = 0 Bruker Vietes metode
(u -4)(u+3) = 0
u1 = 4 v u2 = - 3
Forkaster u2 siden å talogaritmen til ett negativt tall ikke går an (delvis løgn)
3^x = u1
3^x = 4
x lg 3 = lg 4
x = (lg 4)/(lg 3)
Hei!
hvordan kan jeg laste opp eksamensoppgaven slik at noen får prøvd seg på et løsningsforslag?

-
- World works; done by its invalids
- Innlegg: 847
- Registrert: 26/04-2012 09:35
Bruk "Last opp vedlegg"-knappen under der du skriver inn kommentarer.