R1: topp- og bunnpunkt ved regning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Daizy
Pytagoras
Pytagoras

Står litt fast på denne oppgaven:
f(x) = (2-x)e^x

Finn eventuelle nullpunkter, topp- og bunnpunkter ved regning.

Har kommet frem til at nullpunktet er = 2

da jeg skulle finne eventuelle topp- og bunnpunkter deriverte jeg funksjonen:
f´(x) = x^x + 2e^x - xe^x

Men så står jeg litt fast når jeg skal lage fortegnslinje. Har jeg gjort noe feil i deriveringen?
e^x er jo alltid positiv, men hvordan vet jeg hvilket tall som gjør 2e^x og -xe^x null!

Noen som kan hjelpe meg? :)
Mattematika
Cayley
Cayley

Er dette del 1 eller 2? Hvis det er del 2, så ville jeg skrevet det inn på geogebra også får du nullpunkter og toppunkter veldig lett
Daizy
Pytagoras
Pytagoras

Mattematika wrote:Er dette del 1 eller 2? Hvis det er del 2, så ville jeg skrevet det inn på geogebra også får du nullpunkter og toppunkter veldig lett
Er fra pensumboken :) Men vil veldig gjerne vite hvordan jeg regner det ut :)
lorgikken

Daizy wrote:
Mattematika wrote:Er dette del 1 eller 2? Hvis det er del 2, så ville jeg skrevet det inn på geogebra også får du nullpunkter og toppunkter veldig lett
Slik gjør du ved regning: f'(x)= - e^(x)*(x-1)
Du vet at e^x aldri er mindre enn eller lik 0, dermed stryker du den løsningen, og setter opp x-1= 0 => x=1
Dette er toppunktet ditt. som vil si at det ikkje er noen bunnpunkter til stede på grafen. :)
lorgikken

lorgikken wrote:
Daizy wrote:
Slik gjør du ved regning: f'(x)= - e^(x)*(x-1) (du må selv finne ut av hvordan du har klussa det til med utregning av f')
Du vet at e^x aldri er mindre enn eller lik 0, dermed stryker du den løsningen, og setter opp x-1= 0 => x=1
Dette er toppunktet ditt. som vil si at det ikkje er noen bunnpunkter til stede på grafen. :)
Daizy
Pytagoras
Pytagoras

Aha! Enkleste er ofte det beste :) TAKK :D
Post Reply