Lineære funksjoner

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Malikken99

Det er en som jobber i en kiosk hver dag i en uke og tjener 100 kr hver dag. Hvordan fremstiller jeg denne oppgaven til en ligning jeg kan skrive inn i GeoGebra? :)
Lineæref

Malikken99 skrev:Det er en som jobber i en kiosk hver dag i en uke og tjener 100 kr hver dag. Hvordan fremstiller jeg denne oppgaven til en ligning jeg kan skrive inn i GeoGebra? :)
En lineær funksjon står på formen f(x)= ax+b,

Vi regner med at personen har 0 kr, ved start. Hva er konstantleddet?
Hva er stigningstallet ditt?, altså hvor mye tjener han hver dag?
Klarer du å lage funksjonen selv?
Malikken99

Skjønner det, men er 7 stigningstallet? Eller er jeg helt på bærtur? Er ligningen 100x + 7 ? :?
Mathproblemsallday
Fibonacci
Fibonacci

Malikken99 skrev:Skjønner det, men er 7 stigningstallet? Eller er jeg helt på bærtur? Er ligningen 100x + 7 ? :?
Ganske sikker på at ligningen bare er 100x, og at du bare har tallene fra 1-7 i x aksen. 100 er da stigningstallet per tall i x-aksen, altså 1 i x-aksen= 100 i y-aksen, 2= 200, 3=300 osv.
linæref

Malikken99 skrev:Skjønner det, men er 7 stigningstallet? Eller er jeg helt på bærtur? Er ligningen 100x + 7 ? :?
Nesten helt riktig. Problemet med 100x+7 er at personen som arbeider starter med 7 kr ved starten av jobben, noe som blir feil, fordi personen starter på 0 kr og tjener 100 kr om dagen.
siden funksjonen er gitt at han tjener 100 kr om dagen i 7 dager betyr dette at du må ha x verdier fra 0 til 7. Vi tar med ved 0 dag også ettersom da har han ingen penger.
Da blir funksjonen din slik f(x)= 100x
For å få dette i geogebra bruk kommandoen funksjon[100x,0,7]. Her slipper du få uendelige mange variabler av x, og kun det nyttige du trenger, altså for 1 uke.
linæref

linæref skrev:
Nesten helt riktig. Problemet med 100x+7 er at personen som arbeider starter med 7 kr ved starten av jobben, noe som blir feil, fordi personen starter på 0 kr og tjener 100 kr om dagen.
siden funksjonen er gitt at han tjener 100 kr om dagen i 7 dager betyr dette at du må ha x verdier fra 0 til 7. Vi tar med ved 0 dag også ettersom da har han ingen penger.
Da blir funksjonen din slik f(x)= 100x
For å få dette i geogebra bruk kommandoen funksjon[100x,0,7]. Her slipper du få uendelige mange variabler av x, og kun det nyttige du trenger, altså for 1 uke.
Stigningstallet er tallet for x altså 100, tenk på det slik hvor hver dag som går så er han 100 kr rikere, dermed må jo det være stigningstallet
Svar