Fikk i dag en oppgave fra læreren, som han hevdet vi ikke ville kunne løse før vi begynte på videregående, kanskje noen her vil hjelpe?
En rett linje går gjennom punktene (-2. -1) og (2,7). Finn ved regning stigningstallet og ligningen for linjen.
På forhånd takk
Ligningen for en rett linje
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Over-Guru
Stigningstallet blir
(7 - (-1)) / (2 - (-2)) = (7 + 1) / (2 + 2) = 8/4 = 2.
Dermed blir likningen for den rette linja gjennom disse to punktene
y - 7 = 2(x - 2)
y - 7 = 2x - 4
y = 2x - 4 + 7
y = 2x + 3.
(7 - (-1)) / (2 - (-2)) = (7 + 1) / (2 + 2) = 8/4 = 2.
Dermed blir likningen for den rette linja gjennom disse to punktene
y - 7 = 2(x - 2)
y - 7 = 2x - 4
y = 2x - 4 + 7
y = 2x + 3.
En rett linje er gitt ved ligningen y=mx+c, hvor m er stigningstallet og c er skjæringspunktet med y-aksen.
Hvis du tegner punktene i et koordinatsystem og tegner linjen mellom dem, så kan du kanskje "se" at m=(y2-y1)/(x2-x1) hvis punktene er (x1,y1) og (x2,y2).
Her blir m=(7-(-1))/(2-(-2))=8/4=2, så linjen har ligningen
y=2x+c. Nå kan vi finne ut c: Vi vet jo at punktet (-2,-1) ligger på linjen. Dette punktet oppfyller altså ligningen og vi har:
-1=2*(-2)+c
c=3
Ligningen for linja er dermed gitt ved
y=2x+3
Du kan også sjekke at punktet (2,7) ligger på linja:
7=2*2+3
Hvis du tegner punktene i et koordinatsystem og tegner linjen mellom dem, så kan du kanskje "se" at m=(y2-y1)/(x2-x1) hvis punktene er (x1,y1) og (x2,y2).
Her blir m=(7-(-1))/(2-(-2))=8/4=2, så linjen har ligningen
y=2x+c. Nå kan vi finne ut c: Vi vet jo at punktet (-2,-1) ligger på linjen. Dette punktet oppfyller altså ligningen og vi har:
-1=2*(-2)+c
c=3
Ligningen for linja er dermed gitt ved
y=2x+3
Du kan også sjekke at punktet (2,7) ligger på linja:
7=2*2+3
lurer på om noen kan hjelpe meg med, Finn ved regning likningen til den rette linja som går gjennom punktene 1,1 og 4,10.?
-
- Lagrange
fra [tex]x=1[/tex] til [tex]x=4[/tex] stiger linjen [tex]10-1=9[/tex] i y-retning. Det vil si at den har stigningen [tex]\frac93=3[/tex].Nilen wrote:lurer på om noen kan hjelpe meg med, Finn ved regning likningen til den rette linja som går gjennom punktene 1,1 og 4,10.?
Som vi vet skriver vi likningen for en rett linje på formen [tex]y=ax+b[/tex] hvor a er stigningstallet og b er skjæringspunktet med y-aksen.
Til nå har vi derfor: [tex]y=3x+b[/tex].
Nå må vi finne b:
Linja skjærer y-aksen i punktet: [tex](1-1,1-3)=(0,-2)[/tex]. Derfor er [tex]b=-2[/tex].
Da har vi likningen for den rette linja gjennom punktene [tex](1,1)[/tex] og [tex](4,10)[/tex]: [tex]y=3x-2[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
også lurer eg på denne: å en fulladet mobiltelefon viser skjermen 100 % batteri. Elisabeth bruker telefonen sin aktivt en hel kveld, og batteriprosenten B minker lineært med tiden t målt i timer. Funksjonen B(t)=100-12.5t beskriver utviklingen.
a Forklar hva stigningstallet forteller oss.
det er12.5t som er stigningstallet right?
-
- Lagrange
StemmerNilen wrote:også lurer eg på denne: å en fulladet mobiltelefon viser skjermen 100 % batteri. Elisabeth bruker telefonen sin aktivt en hel kveld, og batteriprosenten B minker lineært med tiden t målt i timer. Funksjonen B(t)=100-12.5t beskriver utviklingen.

"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Tegn inn resultatene i et koordinatsystem med alder langs x-aksen og kumulativ relativ frekvens langs y-aksen. Merk av medianen og kommenter resultatet. mener de her at eg skal merke av medianen i geogebra, og visst eg skal det hvordan gjør du det?(srry at eg spør så mye, men var veldig god hjelp her hehe ^^)
Det er -12.5 som er den deriverte, ikke 12.5 vel?Dolandyret wrote:StemmerNilen wrote:også lurer eg på denne: å en fulladet mobiltelefon viser skjermen 100 % batteri. Elisabeth bruker telefonen sin aktivt en hel kveld, og batteriprosenten B minker lineært med tiden t målt i timer. Funksjonen B(t)=100-12.5t beskriver utviklingen.
det er12.5t som er stigningstallet right?Formelen er bare omskrivd, siden det ser bedre ut å skrive [tex]100-12.5t[/tex] enn [tex]-12.5t+100[/tex]
Aleks855 sier du at at det er -12.5 og ikke 12.5? også lurer på om du vet hva svaret på det eg spurte om ovenfor ?
-
- Lagrange
Stigningstallet er jo naturligvis negativt, du får jo ikke mer batteri av å sitte på telefonen over tid.Nilen wrote:Aleks855 sier du at at det er -12.5 og ikke 12.5? også lurer på om du vet hva svaret på det eg spurte om ovenfor ?
Stigningstallet forteller oss hvor fort batterinivået synker i forhold til tiden.
hvordan gjør du: I hvilket treårsintervall økte Carlsens rating raskest? Grunngi svaret både ved regning og ved å vise det ved hjelp av diagrammet