Lov å konkludere slik?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Guru
Nei, det kan du ikke! Du kan likevel (delvis) oppnå hva du er ute etter hvis du i stedet omskriver ligningen din til
$x^2-z^2=yx-yz$, ser du hvordan?
Det virket nesten litt for godt til å være sant ja... $(x+z)(x-z)=y(x-z) \implies x+z=y$? (Hvorfor kan jeg ikke konkludere slik jeg ønsket forresten?)Brahmagupta skrev:Nei, det kan du ikke! Du kan likevel (delvis) oppnå hva du er ute etter hvis du i stedet omskriver ligningen din til
Men nå støter jeg på et par problemer, så kan like så godt legge ved hele oppgaven:
Bestem alle tall $x$, $y$ og $z$ som oppfyller lignings-
systemet:
$x^2+yz = 1$ (likning 1)
$y^2−xz = 0$ (likning 2)
$z^2+xy = 1$ (likning 3)
Setter sammen likning 1 og 3, og får $x^2+yz=z^2+xy⟹x^2-z^2=yx-yz=(x+z)(x-z)=y(x-z) \implies x+z=y$. Men dette må nesten være galt, siden hvis jeg setter inn for $y$ i likning 1 og 2 nå, får jeg:
Likning 1: $x^2 +(x+z)z=x^2+xz+z^2=1$
Likning 2: $(x+z)^2 -xz=x^2+2xz+z^2-xz=x^2+xz+z^2=0$
Altså at $x^2+xz+z^2=1=0$. Det må være noe som jeg gjør galt på veien, men kan ikke skjønne hva?
-
- Guru
$x^2-z^2=y(x-z)\Leftrightarrow (x-z)(x+z-y)=0$
Det vil si at enten er $x=z$ eller $x+z=y$. Du kan ikke dele bort en faktor $(x-z)$, uten først å vurdere
om denne kan være lik $0$! Regningen din videre viser at $x+z=y$ ikke gir noen løsning, så da gjenstår det
å vurdere den andre muligheten.
Når det kommer til hvorfor du ikke kan konkludere at $x=z$ utifra den første omskrivingen din, så er det
ikke verre enn at det ikke er noe i faktoriseringen din som faktisk tilsier at dette må være tilfelle.
Det vil si at enten er $x=z$ eller $x+z=y$. Du kan ikke dele bort en faktor $(x-z)$, uten først å vurdere
om denne kan være lik $0$! Regningen din videre viser at $x+z=y$ ikke gir noen løsning, så da gjenstår det
å vurdere den andre muligheten.
Når det kommer til hvorfor du ikke kan konkludere at $x=z$ utifra den første omskrivingen din, så er det
ikke verre enn at det ikke er noe i faktoriseringen din som faktisk tilsier at dette må være tilfelle.
Ganske flaut å ikke komme på at det var feilen når jeg nettopp spurte om deling på null her på forumet...Brahmagupta skrev:Du kan ikke dele bort en faktor $(x-z)$, uten først å vurdere
om denne kan være lik $0$!