Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Denne oppgaven er veldig lik den andre oppgaven du spurte om i går. Skjønte du ikke svaret på den oppgaven?
Her tror jeg nok at du må prøve å skjønne oppgaven selv hvis du ønsker å lære noe.
Oppgave a) løses enklest helt uten hjelpemidler, mens oppgave b) løses enklest med kalkulator. Oppgave c) løses greit med regning og kalkulator, men du kan selvsagt bruke CAS hvis det er et poeng.
Alle tre oppgavene kan løses grafisk i f.eks. GeoGebra men som nevnt er det ikke nødvendig.
Lektorn wrote:Denne oppgaven er veldig lik den andre oppgaven du spurte om i går. Skjønte du ikke svaret på den oppgaven?
Her tror jeg nok at du må prøve å skjønne oppgaven selv hvis du ønsker å lære noe.
Oppgave a) løses enklest helt uten hjelpemidler, mens oppgave b) løses enklest med kalkulator. Oppgave c) løses greit med regning og kalkulator, men du kan selvsagt bruke CAS hvis det er et poeng.
Alle tre oppgavene kan løses grafisk i f.eks. GeoGebra men som nevnt er det ikke nødvendig.
skjønte oppgaven etterhvert . Nå har jeg løst oppgaven.