Jeg har kunnet dette, men det står plutselig stille. I læreboken står det at det kan være vanskelig å finne og at man må prøve seg frem og etter hvert kjenne det igjen. Har prøvd å faktorisere polynomet ved å isolere x for å gjøre det lettere men får det ikke helt til.
Dette er polynomet jeg skal finne samtlige nullpunkter til:
x^3 -2x^2 -3x = 0
Idéer?
Finne første nullpunkt for tredjegradspolynomer
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Takk for snarlig svar.
Jeg har gjennom ABC funnet nullpunktene x1 = 2 og x2 = 6. Dvs at tredjegradspolynomet som jeg delte opp til x(x^2 -2x -3) --> x(x-2)(x-6). Gjennom polynomdivisjon av tredjegradspolynomet (x^3 - 2x^2 - 3x) gjennom NP (x-2) fikk jeg (x^2-3) som svar. Ble litt forundret over at det ikke var et andregradsledd med, og klarer ikke helt å finne det siste NP.
Kan hende det begynner å bli sent og at jeg har gjort følgefeil
Jeg har gjennom ABC funnet nullpunktene x1 = 2 og x2 = 6. Dvs at tredjegradspolynomet som jeg delte opp til x(x^2 -2x -3) --> x(x-2)(x-6). Gjennom polynomdivisjon av tredjegradspolynomet (x^3 - 2x^2 - 3x) gjennom NP (x-2) fikk jeg (x^2-3) som svar. Ble litt forundret over at det ikke var et andregradsledd med, og klarer ikke helt å finne det siste NP.
Kan hende det begynner å bli sent og at jeg har gjort følgefeil