Eksamen R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

andreasaa
Pytagoras
Pytagoras

Gjest wrote:
andreasaa wrote:Vet ikke om jeg gjorde oppgave b) riktig, men fikk to løsninger der.
Gjorde sånn:

Areal parallellogram = Halvparten areal ABCD
4x^2-12x+16 = 16/2 (halvparten areal ABCD)

Fikk vel x= 1 og x=2 som løsninger. Noen andre som fikk det?

Oppgave c)
x = 1,5. Areal = 7.
Det virker riktig! Jeg tenkte ikke over at det kunne være flere svar.
Hva fikk du på vektorregningen på oppg 3 ? Fikk: a) t=-3 og b) t=1/3
Rakk ikke oppgave 3, det var en av oppgavene jeg måtte droppe. Ble mye fram og tilbake mellom oppgavene i del 2, hvis jeg ikke så løsningen med en gang så følte jeg ikke at jeg hadde tid til å tenke på det, og ble stressa.
Syns tidspresset ble for drøyt i del 2, og det var kjipt å hoppe over oppgaver jeg vet jeg hadde klart å løse med litt mer tid på meg.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Tja de siste årene har eksamen vært av typen hvor du blir ferdig om du
tar alt på strak arm. Altså pauser du, får ikke til noe osv blir du ikke ferdig.

Tankegangen er vel at det er disse elevene som tar alt med en gang som
fortjener den gjeve toppkarakteren. Om dette er en rettferdig måte skal
jeg ikke uttale meg om. Men det er hvertfall slik eksamen er lagt opp.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
John-A

Får man noe poeng på riktig framgangsmåte, ved feil svar?
Lektorn
Riemann
Riemann

Ja.
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan

Huff, ble skuffet over meg selv idag. Har jobbet veldig mye med R1 matten i år. Men tydeligvis ikke nok;

Da jeg satte igang klokken 9, føltes det som om jeg aldri hadde gjort matte før. Var skikkelig anspent og stresset i 5 timer. Vanskelig å tenke i et rom med 150 andre, føler meg som en ku i et fjøs. For ikke å nevne stolene man satt på, hadde helt ødelagt korsrygg klokken 12 ._.

/rant

Følte denne eksamen hadde en litt annen vri enn de andre, veldig mye arbeid i den, men samtidig var det ingen oppgaver som virket totalt ukjent, så jeg burde klart bedre. Det var flere oppgaver i del 2 jeg ikke rakk, fordi jeg brukte for lang tid på å tenke. Men som jeg har kunnskapen for å løse, i bakhodet et sted. Så jeg er lei meg. Men samtidig var det visse oppgaver jeg løste elegant, så jeg får håpe sensor ser at jeg ikke er helt håpløs hvertfall.

Blir spennende å se på løsningsforslaget når det eventuelt dukker opp.
John-A

Ja, ser det er flere som har jobbet mye med R1, litt rart at det er et fag med 140 timer. Føler det er mer krevende enn andre fag på 140 timer.
Lektorn
Riemann
Riemann

Hva begrunner du det med? Sammenliknet med andre 5-timersfag eller har du logget antall timer du har jobbet?

140 klokketimer er forøvrig det som er antatt undervisningstid i faget. De fleste elever trenger å jobbe selvstendig i tillegg til denne tiden.
John-A

Skal ikke der være en sammenheng med undervisningstimer og det man skal gjøre selv da? Føler at r1 eller matte generelt krever atskillig høyere egeninnsats enn andre fag.
Lektorn
Riemann
Riemann

Vanskelig å kommentere når du snakker om følelser og sammenlikner med uspesifiserte fag.

Det er helt klart forskjell på fagene i videregående skole, men det er vel også stor forskjell på hvor lett elevene tar de forskjellige fagene, hvor lett de tar på fagene osv. Realfag er generelt ansett som arbeidskrevende fag, uten at jeg har sett noen forskning på det. Når det gjelder R1 spesielt så er det stort pensum i forhold til f.eks. S1 hvis grunnlaget er 1T. Men 1T er nok like omfattende for en gjennomsnittselev, etter mitt syn. S2 er også et fag med stort pensum synes jeg, mens 2P har et veldig lite pensum selv om det har færre timer.

Når det gjelder dårlig tid til eksamen som flere kommenterer, så er ikke dette noe nytt. Da jeg tok matte-eksamen i VG3 rakk jeg ikke å bli ferdig med den siste oppgaven. Det er eneste gang i mitt liv jeg ikke har blitt ferdig med en prøve/heldags/eksamen, og det har blitt en del av dem etterhvert..
RosaParaply

Må si jeg kjenner meg igjen av det flere kommenterer her. Selv har jeg gått gjennom eksamensoppgaver fra R1 som er eldre enn meg selv. Har pleid å løse settene fra 2010 og utover på 2-3 timer uten problem, men det jeg ble møtt med i dag var litt i overlaget ekstremt. Oppgavene var mange, og krevende, og jeg mener tiden ble for dårlig beregnet. Jeg hadde en regel for meg selv at dersom jeg satt i mer enn 1 minutt uten å komme frem til noe, så gikk jeg videre på en ny oppgave og sjekket gjennom det jeg ikke svarte på senere. På nesten alle oppgavene ble jeg for redd for ikke å rekke å svare på alt, at jeg droppet flere mellomregninger, føringen ble forferdelig, men det viktigste for min del var å få et konkret svar på oppgavene. Å kunne besvare hele den eksamensoppgaven i detalj med alle mellomregninger og alt riktig ser i mine øyne nesten umenneskelig ut. Jeg var godt informert av andre kandidater som hadde tatt det tidligere at du ikke måtte undervurdere tiden du hadde. For min del, jeg leste ikke informasjonen på førstesiden, beregnet nesten alt på kalkulator og henviste til hva jeg gjorde på kalkulatoren isteden for å beregne manuelt, og til syvende og sist, etter den elendig stygge gjennomførelsen, hadde jeg knappe 20 minutter da jeg hadde gått gjennom alt til å se gjennom på ting som kanskje var lurt å kaste inn noen mellomregninger på.

Men av kommentaren og over på det andre, er det alltid et fast antall poeng en må ha får å få karakteren 6? Eller vil det være slik at hvis du klarer å svare på det vanskeligste å vise at du mestrer faget og har gode kunnskaper selvom du kanskje har slurvet litt på småoppgavene at det fortsatt vil være mulighet for at man får den karakteren selvom poengene ikke vil være der?

må bare nevne, å få ut det som var av raseri. Har brukt gjennomsnittlig mellom 8-15 timer pr dag på dette faget det siste halvåret. Satt med en knallgod følelse i går kveld, klarte prøveeksamen uten en eneste feil, også kommer dette. Jeg føler virkelig ikke dette var en eksamen som matchet vanskelighetsgraden på tidligere gitte eksamener
Ajeey
Fibonacci
Fibonacci

Har løst alle eksamensoppgavene fra 2009 frem til 2014 x2 (på tid). På grunnlag av dette vil jeg si at Del 1 var ganske enkel, Del 2 derimot var helt forferdelig. Jeg følte at oppgavene var lagt opp slik at jeg ikke fikk mulighet til å vise ferdighetene mine. Hadde forventninger om 6er men er jeg heldig og sensor er snill berger jeg 5ern...

Utrolig skuffet og lei meg. Får vel bare ta det opp til våren igjen.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Ingen som har R1-eksamensoppgava ennå?
I så fall fikser jeg det i morra...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Ble ganske seint det er, godt mulig jeg har slurvet. Er det noen moderatorer som vil redigere innlegget mitt, rette opp feil og legge på de to siste oppgavene hadde det vært kos. Er opptatt i morgen, og har snart 5-6 eksamener så dette kan ikke akkuratt prioriteres.

Eksamen R1 - Høst - 27.11.2014

Del I

$\large \text{Oppgave } 1$

a)

$ \hspace{1cm} f'(x) = 5 \cdot 3x^{3-1} - 2\cdot 2x^{2-1} + 0 = 15x^2 -4x$

b)

$\hspace{1cm} g'(x) = 2x \cdot e^x + x^2 \cdot e^x = x(x+2)e^x$

$\large \text{Oppgave } 2$

a)

Vi ser at $8 = 2^3$ så om røttene er heltall kan de være $\pm 8$, $\pm 1$, $\pm 2$ eller $\pm 4$.
Ser raskt at $x=1$ er en løsning $P(1)=1+1-10+8=0$. Tilsvarende ser vi at $x=2$ og $x=-4$ funker.

Altså er $P(x) = (x-1)(x-2)(x+4)$. Alternativt har vi

$
\begin{align*}
P(x) & = x^3 +x^2 - 2x - 8x+8 \\
& = x(x^2+x-2)-8(x-1) \\
&= x(x+2)(x-1)-8(x-1) \\
& = (x-1)[x(x+2)-8] \\
& = (x-1)(x-2)(x+4)
\end{align*}
$.

Orker ikke polynomdivisjon i latex.

b)

Rask fortegnslinje gir at $P(x\leq 0)$ når $x \leq -4$ eller $1 \leq x \leq 2$

$\large \text{Oppgave } 3$

a)

$L = 10 \lg \frac{l}{l_0} = 10 \lg l - 10 \lg 10^{-12} =10 \lg l + 120 \lg 10$

Dette viser at formelen kan skrives som $L = 10 \lg l + 120$ siden $\lg 10 = 1$.

b)

Her er det bare å sette inn $L = 10 \lg 10^{-4} + 120 = -40 \lg 10 + 120 = 80$.
Igjen ble definisjonen av den brigske logaritmen brukt i siste overgang.

Lydstyrken på arbeidsplassen er altså $80 \,\text{db}$. Her må en huske tekstsvar med enheter
siden oppgaven er en tekstoppgave.

c)

$100 = 10 \lg l + 120 \ \Rightarrow \ -\frac{100-120}{10} = \lg l \ \Rightarrow \ l = 10^{-2/1}$

Så ca lydintensiteten på festen var $l = 0.01 W/\text{m}^2$.

$\large \text{Oppgave } 4$

a)

Har en vertikal asymptote for $x=1$, horisontal for $x=2$,nullpunkt $x=2$. Så
da vil den se noe allà

Image

b)

Enkel derivasjon mtp kvotientregelen gir

$ \hspace{1cm}
f'(x) = \frac{ (2x-4)'(x-1) - (2x-4)(x-1)'}{(x-1)^2} = \frac{2(x-1)}{(x-1)^2} = \frac{2}{(x-1)^2}
$

c)

Tja $y = f'(a)*(x-a) + f(a) = \frac{2}{(2-1)^2}(x-2) + f(2) = 2x -4$

Der det ble brukt at $f(2)=0$.

Husk å tegne på asympteten på figuren

$\large \text{Oppgave } 5$

a)

Tja derivasjon gir jo at $y' = a$. Så stigningstallet til linjen er $a$.
Retningsvektoren går i retning $a/1 = a$, så de går i samme retning.

b)

Dersom to vektorer står vinkelrett på hverandre så er $a \perp b = 0$.
Altså

$[1 , a_1] \cdot [1,a_2] = 0 \ \Rightarrow \ 1 + a_1a_2 = 0$

Som medfører som ønsket at $a_1 \cdot a_2 = -1$. Dog er dette mye artigere
å vise uten bruk av vektorer.

$\large \text{Oppgave } 6$

$
\begin{align*}
\frac{2}{3}\left( \frac{3}{4} \right)^{x^2-x} & = \frac{3}{8}
\left( \frac{3}{4} \right)^{x^2-x} & = \frac{9}{16} \\
(x^2-x) \log \left( \frac{3}{4} \right) & = 2 \log \frac{3}{4} \\
x^2 - x - 2 & = 0 \\
(x+1)(x-2) & = 0
\end{align*}
$

Altså er $x=-1$ eller $x=2$ en løsning. I andre overgang ble det bare brukt at
$9/16 = (3/4)^2$ og at $\log a^b = b \log a$.

$\large \text{Oppgave } 7$

a)

Her kan vi bare lage fire kopier av det blå kvadratet. Siden det røde er halvparten
av hver kvadrat følger det at $AEFC$ har dobbelt så stort areal som kvadratet $ABCD$.

b)

Følger fremgangsmåten ovenfor $\sqrt{50} = 5 \sqrt{2}$. Så trenger at diagonalen på figuren $AC = 5\sqrt{2}$.
Da må $x^2 + x^2 = 50$ så $x = 5$. Vi konstruerer altså er kvadrat med sider $5$ (det blå).
Ved å strekke ut figuren fra diagonalene får vi det røde området som vi ha areal $50$.

Noter at $(x+h)^3 = x^3 + 3h x^2 + 3h^2x + h^3$. Så
$(x+h)^3-x^3 = h (3x^2 + 3hx + h^2)$. Fra for eksempel Pascals trekant
eller binomialformelen.

$ \hspace{1cm}
\begin{align*}
\lim_{h \to 0} \frac{ f(x+h)-f(x) }{ h }
& =\lim_{h \to 0} \frac{\Bigl[ (x+h)^3 - (x+h)\Bigr] - \Bigl[ x^3 - x\Bigr] }{h} \\
& =\lim_{h \to 0} \frac{h(3x^2+3hx+h^2) - h}{h} \\
& = \lim_{h \to 0} 3x^2 + 3hx + h^2 - 1 \\
& = 3x^2 - 1
\end{align*}
$

Som var det som skulle vises.

(Tok meg 45 minutter med føring i latex, laging av figurer og alt. Fikk dere 3timer?)

Del II

a)

Enkleste er å definere funksjonen i maple eller geogebra

Etter $15$ sekunder er konsentrasjonen $f(15) = 0.411824472$ millimol.
Bruker solve $f(t) = 2$ og får $t \approx 134.1198260$ Altså tar det minst $135$
sekunder før konsentrasjonen når $2$ millimol.

$ \hspace{1cm}
\begin{align*}
2 & = \frac{5}{2}\left( 1 - e^{- a t} \right) \\
e^{-a t} & = 1 - \frac{4}{5} \\
- a t & = \log \frac{1}{5} \\
t & = \frac{1}{a} \log 5 = \frac{250}{3} \log 5
\end{align*}
$

b)

Når tiden blir veldig stor blir siste leddet neglisjerbart. Konsentrajsonen går altså mot $2.5$ millimol.

$\lim_{t \to \infty} f(t) = 2.5 - \lim_{t \to \infty} \frac{2.5}{e^{0.012t}} = 2.5$

Siden $e^{ax}$ går mot uendelig når $x\to \infty$, når $a$ er en positiv konstant (uansett hvor liten).

Image

c)

$f'(t) = - 2.5 a \cdot e^{-a t}$

Dette medfører at $f'(2) = \frac{3}{100} \exp \left( \frac{3}{125} \right) \approx 0.0293 $

Reaksjonshastigheten er altså $0.0293$ når $t=2$. Husk på å ha med riktig antall desimaler, vi har ikke større nøyaktighet enn 3 i oppgaven.

$\large \text{Oppgave } 2$

a)

$ \hspace{1cm}
2, \ 3, \ 5 \ 7, \ 11,\ 13,\ 17,\ 19,\ 23
$

b)

$ \hspace{1cm}
P(p \cap p) = \binom{9}{2} \binom{25-9}{3} \Big/ \binom{25}{5} = \frac{96}{253}
$

Altså $37.9$% sannsynlighet for å trekke to primtall. Vi definerer følgende funksjon

$ \hspace{1cm}
P(p) = \binom{9}{p} \binom{25-9}{5-p} \Big/ \binom{25}{5}
$

Dette gir
$ \hspace{1cm}
P(p\geq 3) = P(3)+ P(4) + P(5) = 1 - P(0)-P(1)-P(2) = \frac{291}{1265}
$

Sjangsen er altså $23$% for å trekke ut 3 eller flere primtall

$\large \text{Oppgave } 3$

a)

$AC = (t+1,t-1)$ og $BC = (t-1,t-5)$

Disse to vektorene må være parallele. Altså må stigningstallene være like

$
\frac{t-1}{t+1} = \frac{t-1}{t-5}
$

Løsningen av denne gir at $t=1$ fungerer. Dette kan og sees grafisk.

b)

Her må $AC \perp BC$. som er det samme som at $AC \cdot BC = 0$.

Ved å sette inn og forenkle fås

$ \hspace{1cm}
(t+1)(t-1) + (t-1)(t-5) = 0 \ \Rightarrow \ (t-1)[(t+1) + (t-5)] = 2(t-1)(t-2)=0
$

Altså trenger vi $t=1$ eller $t=2$ for at $\angle ACB = 90^\circ$.

$\large \text{Oppgave } 4$

a)

Enkleste blir nok å ta arealet av hele sulamitten minus de fire trekantene.
AH = FC = 4-2x og $EB = DG = 4 - x$.

Her blir da $DHG + EBF$ og $HAE+GCF$ to rektangler.
$DHG + EBF = 2x \cdot (x-4)$ og $AEH + CFG = x \cdot (2x-4)$.

Arealet blir da $T(x) = 4^2 - (DHG + EBF + AEH + CFG) = 4x^2- 12x + 16$.

b)

Siden $(4x^2 - 12x + 16) - 8 = 4(x^2-3x+2)=4(x-2)(x-1)$ så er

$T(x) = \frac{4^2}{2} \ \Rightarrow \ x=2 \vee x=1$.

Derivasjon gir $T'(x) = 16x - 12$ Altså er $x = 3/2$. Arealet blir da

$T(3/2) = 7$. Så hakket under halvparten

$\large \text{Oppgave } 5$

a)
Ligningen har formen $y = ax + b$, der stigningstallet $a = \frac{2-5}{5-1} = -\frac{3}{4}$. Da er ligningen $y = -\frac{3}{4}x + b$. For å bestemme $b$ setter vi inn $(x,y) = (1,5)$ og får $5 = b - \frac{3}{4} \ \Rightarrow \ b = 5 + \frac{3}{4} = \frac{23}{4}$.

b)
Stigningstallene skal ha produkt -1. Da må stigningstallet til normalen være $\frac{-1}{1/2} = -2$. Samme prosedyre som ovenfor gir da at ligningen blir $y = -2x + 7$. Her kan man også vise at C ligger på den oppgitte linja og vise at produktet av stigningstallene blir -1.

c)
Finner skjæringspunktene mellom linja som står vinkelrett på BC og linja som står vinkelrett på AC:

$\frac{4}{3}x + \frac{1}{3} = -\frac{1}{3}x + \frac{11}{3} \ \Rightarrow \ \frac{5}{3}x = \frac{10}{3} \ \Rightarrow \ x = 2$

Viser så at linja vinkelrett på AB også skjærer linja som er vinkelrett på AC i $x = 5$:

$-2x + 7 = -\frac{1}{3}x + \frac{11}{3} \ \Rightarrow \ -\frac{5}{3}x = -\frac{10}{3} \ \Rightarrow \ x = 2$.

For å finne $y$-verdien setter man $x$-verdien inn i en av linjene. Velger linja vinkelrett på AB og får $y = -2 \cdot 2 + 7 = 3$.

$\large \text{Oppgave } 6$

a)
Vinkelsummen i trekanten er $180^\circ$. I tillegg er $\angle BAS = \angle ABS$, så

$u + \angle BAS + \angle ABS = u + 2 \cdot \angle BAS = 180^\circ \ \Rightarrow \ \angle BAS = \frac{180^\circ - u}{2} = 90^\circ - \frac{u}{2}$.

b)
Tangenten står normalt på $AS$, så $\angle BAS + v = 90^\circ - \frac{u}{2} + v = 90^\circ \ \Rightarrow \ v = \frac{u}{2}$.

$\large \text{Oppgave } 7$

a)
$f(x) = \frac {u}{v}$
$\log f(x) = \log (\frac {u}{v}) = \log u - \log v$
$(\log f(x) )' = (\log u - \log v)' = \frac {1}{u} \cdot u' - \frac {1}{v} \cdot v' = \frac {u' v - v' u}{u v }$

b)
$(\log f(x) )' = \frac {1}{f(x)} \cdot f'(x) = \frac {u' v - v' u}{u v }$
Som medfører at
$f'(x) = \frac {u' v - v' u}{u v } \cdot f(x) = \frac {u' v - v' u}{u v } \cdot \frac {u}{v} = \frac {u' v - v' u}{v^2} $

Som var det som skulle vises.

Ble litt seint nå så tar resten i morgen. Brukte ca 1 time på del 2.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
alexleta
Cantor
Cantor

nvm
Last edited by alexleta on 28/11-2014 13:06, edited 1 time in total.
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.
- Albert Einstein
Henningen

En litt uvanlig type del 1, men helt ok vanskelighetsgrad. Andre gang definisjon av derivasjon er gitt på en R1 eksamen. Del 2 derimot var nok litt i lengste og drøyeste laget for mange, er tydelig at det nok mest sannsynlig er samme folkene som har satt sammen 1T og R1.

Veldig spent på hva snittet på denne eksamen blir!
Post Reply