Hei jeg lurer på om Norge kompliserer matte. Fordi kineserne ligger langt foran oss.
La oss ta et eksempel med prosent.
I Norge:
Maten koster 12 kr. Du gir 15% tips. Hva blir den totale summen?
[tex]\frac{12 * 15}{100} = 1,8[/tex]
I Kina
Maten koster 12 kr. Du gir 15% tips. Hva blir den totale summen?
[tex]12 * 0,15 = 1,8[/tex]
Du får 0,15 ved å dele 15 med 100. Så kan du bare gange direkte ut 12 * 0,15 = 1,8.
Er dette nytt i Norge eller er dette gammelt nytt? For jeg synes lærene på norsk barneskole/ungdomskole/videregående kompliserer ting for våre framtidens ungdommer. Jeg har også funnet ut at kineserne er overlegne i matte. Fordi de forenkler ting, mens i Norge kompliserer vi ting.
Ta denne læreren for eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=L-Ro7FF-6xw
Eller er jeg ute på bærtur nå?
Norge kompliserer matte?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Jeg tror du er litt på bærtur ja. Se kommentarene mine i rødt.Suna skrev:Hei jeg lurer på om Norge kompliserer matte. Fordi kineserne ligger langt foran oss.
La oss ta et eksempel med prosent.
I Norge:
Maten koster 12 kr. Du gir 15% tips. Hva blir den totale summen?
[tex]\frac{12 * 15}{100} = 1,8[/tex]
Hæ? Mener du at den totale summen er 1.8? Du må jo legge 1.8kr til 12kr og få 13.80kr.
I Kina
Maten koster 12 kr. Du gir 15% tips. Hva blir den totale summen?
[tex]12 * 0,15 = 1,8[/tex]
Du får 0,15 ved å dele 15 med 100. Så kan du bare gange direkte ut 12 * 0,15 = 1,8.
Igjen, 12kr + 1.8kr = 13.80kr.
Er dette nytt i Norge eller er dette gammelt nytt? For jeg synes lærene på norsk barneskole/ungdomskole/videregående kompliserer ting for våre framtidens ungdommer. Jeg har også funnet ut at kineserne er overlegne i matte. Fordi de forenkler ting, mens i Norge kompliserer vi ting.
Ta denne læreren for eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=L-Ro7FF-6xw
Eller er jeg ute på bærtur nå?
Aleks855 skrev:Jeg tror du er litt på bærtur ja. Se kommentarene mine i rødt.Suna skrev:Hei jeg lurer på om Norge kompliserer matte. Fordi kineserne ligger langt foran oss.
La oss ta et eksempel med prosent.
I Norge:
Maten koster 12 kr. Du gir 15% tips. Hva blir den totale summen?
[tex]\frac{12 * 15}{100} = 1,8[/tex]
Hæ? Mener du at den totale summen er 1.8? Du må jo legge 1.8kr til 12kr og få 13.80kr.
I Kina
Maten koster 12 kr. Du gir 15% tips. Hva blir den totale summen?
[tex]12 * 0,15 = 1,8[/tex]
Du får 0,15 ved å dele 15 med 100. Så kan du bare gange direkte ut 12 * 0,15 = 1,8.
Igjen, 12kr + 1.8kr = 13.80kr.
Er dette nytt i Norge eller er dette gammelt nytt? For jeg synes lærene på norsk barneskole/ungdomskole/videregående kompliserer ting for våre framtidens ungdommer. Jeg har også funnet ut at kineserne er overlegne i matte. Fordi de forenkler ting, mens i Norge kompliserer vi ting.
Ta denne læreren for eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=L-Ro7FF-6xw
Eller er jeg ute på bærtur nå?
Metoden man.

12∗0,15=1,8! Tror ikke de norske lærene lærer dette i norsk skole?
Forskjellen er at i Kina forenkler de ting. I Norge kompliserer vi ting.
-
- Ramanujan
- Innlegg: 297
- Registrert: 24/04-2014 14:33
- Sted: Cyberspace
Nå vet ikke jeg veldig mye om Kina, men jeg tror det er litt teit av deg å sammenligne det med Norge. Eller noen land i Asia for den saks skyld.
Helt annet prestasjonspress på vanlig ungdom der borte. Enten lærer man seg den matten, ellers får du en veldig hard jobb foran deg. Tror ikke man bare tar seg et friår på NAV for å si det pent
Helt annet prestasjonspress på vanlig ungdom der borte. Enten lærer man seg den matten, ellers får du en veldig hard jobb foran deg. Tror ikke man bare tar seg et friår på NAV for å si det pent
Det du viser @Suna kalles prosentfaktor og er pensum i matte på Vgs. dvs. videregående skole i Norge.
Det du burde vise kalles vekstfaktor og er også pensum.
Kjenner ikke til hva de kaller det på Usk. dvs. ungdomsskolen i Norge.
Det du burde vise kalles vekstfaktor og er også pensum.

Kjenner ikke til hva de kaller det på Usk. dvs. ungdomsskolen i Norge.
Sist redigert av Lektorn den 22/09-2014 09:41, redigert 1 gang totalt.
-
- World works; done by its invalids
- Innlegg: 856
- Registrert: 26/04-2012 09:35
USK = UngdomsSkoleniKinaLektorn skrev: Usk
??
Jeg tror det har noe med at for å kunne regne 0,15 må du først få 15 % til å bli 0,15. For mange er det ikke noe automatikk i dette, for de som ikke har god tallforståelse kan det fort bli mye surr når % skal gjøres om til tall automatisk i hodet. Ex 5 % kan fort bli 0,5 i noens hodet og da blir alt feil, noe som kan skape frustrasjon fordi en forstår ikke hva som er feil. Derfor blir det lettere å regne ut hva % blir i tall ved å dele på 100 i regnestykket.
Ved veldig enkle prosentoppgaver er det nok enklere å gange med prosenten og dele på 100, slik som alle (?) lærer i grunnskolen. Utfordringen med denne metoden er at den fort blir utilstrekkelig hvis utregningene blir bittelitt mer avansert.
Problemet er som du er inne på tallforståelsen, nemlig det å innse at 0,15 er akkurat det samme tallet som 15%. Dette er ikke noe hokus pokus og jeg mener at automatikken ville kommet kjapt hvis skolen hadde fokusert på å lære det inn fra starten av.
Problemet er som du er inne på tallforståelsen, nemlig det å innse at 0,15 er akkurat det samme tallet som 15%. Dette er ikke noe hokus pokus og jeg mener at automatikken ville kommet kjapt hvis skolen hadde fokusert på å lære det inn fra starten av.
Her støtter jeg Lektorn. Her bør man starte tidlig. Fatter'n lærte meg dette med vekstfaktor allerede da jeg gikk i 4. klasse. Det tok ikke lang tid før jeg skjønte at å gange med 0.17 gir deg 17% av en verdi. Og dette holdt vi på med ganske ofte, og etter hvert "satt det". Samtidig lærte han meg alt om denne metoden å tenke prosentregning på. Så da ble det planke å regne ut 150x1.25 når en vare som kostet 150 kroner økte med 25% i pris, eller når samme vare ble 25% billigere på salg. Da ganget jeg 150 med 0.75
For å være ærlig så sleit jeg litt med å gange ut dette da jeg gikk i 4. og 5.klasse, men fatter'n sa at jeg kunne få bruke kalkis for å se at det stemte
Og joda, han lære med ganging med desimaltall også, men jeg fikk ikke brukt dette så mye på barneskolen gitt.... Men jeg fikk en fin reise på ungdomsskolen
Moralen må vel bli at man må starte så tidlig som mulig, men sørg for å få alt til å henge på greip!
Ps. Fatter'n lærte meg X før jeg begynte på skolen. Han sa at 2+1 er lik x og at 6x6 også er lik x. Jeg husker han laget en gangetabell til meg der alle de vanlige gangestykkene med svar var på den ene siden og på den andre siden var alle svar x. Det var genialt! Jeg fikk veldig tidlig et naturlig forhold til x
Jacob

For å være ærlig så sleit jeg litt med å gange ut dette da jeg gikk i 4. og 5.klasse, men fatter'n sa at jeg kunne få bruke kalkis for å se at det stemte

Og joda, han lære med ganging med desimaltall også, men jeg fikk ikke brukt dette så mye på barneskolen gitt.... Men jeg fikk en fin reise på ungdomsskolen

Moralen må vel bli at man må starte så tidlig som mulig, men sørg for å få alt til å henge på greip!
Ps. Fatter'n lærte meg X før jeg begynte på skolen. Han sa at 2+1 er lik x og at 6x6 også er lik x. Jeg husker han laget en gangetabell til meg der alle de vanlige gangestykkene med svar var på den ene siden og på den andre siden var alle svar x. Det var genialt! Jeg fikk veldig tidlig et naturlig forhold til x

Jacob
For en fatter!Jacob98 skrev:Her støtter jeg Lektorn. Her bør man starte tidlig. Fatter'n lærte meg dette med vekstfaktor allerede da jeg gikk i 4. klasse. Det tok ikke lang tid før jeg skjønte at å gange med 0.17 gir deg 17% av en verdi. Og dette holdt vi på med ganske ofte, og etter hvert "satt det". Samtidig lærte han meg alt om denne metoden å tenke prosentregning på. Så da ble det planke å regne ut 150x1.25 når en vare som kostet 150 kroner økte med 25% i pris, eller når samme vare ble 25% billigere på salg. Da ganget jeg 150 med 0.75![]()
For å være ærlig så sleit jeg litt med å gange ut dette da jeg gikk i 4. og 5.klasse, men fatter'n sa at jeg kunne få bruke kalkis for å se at det stemte
Og joda, han lære med ganging med desimaltall også, men jeg fikk ikke brukt dette så mye på barneskolen gitt.... Men jeg fikk en fin reise på ungdomsskolen![]()
Moralen må vel bli at man må starte så tidlig som mulig, men sørg for å få alt til å henge på greip!
Ps. Fatter'n lærte meg X før jeg begynte på skolen. Han sa at 2+1 er lik x og at 6x6 også er lik x. Jeg husker han laget en gangetabell til meg der alle de vanlige gangestykkene med svar var på den ene siden og på den andre siden var alle svar x. Det var genialt! Jeg fikk veldig tidlig et naturlig forhold til x![]()
Jacob