Hva slags kurver beskrier disse likningene? skisser.
a) x^2 + y^2 -4x + 6y = 3
Trenger hjelp til å starte å løse denne likninga, tror jeg må lage to fullstendige kvadrater, ett for x og ett for y. Men skjønner ikke hvoradan jeg skal begynne..
likninger
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
sirkel med S = (2, -3) og R = 4Gjest skrev:Hva slags kurver beskrier disse likningene? skisser.
a) x^2 + y^2 -4x + 6y = 3
Trenger hjelp til å starte å løse denne likninga, tror jeg må lage to fullstendige kvadrater, ett for x og ett for y. Men skjønner ikke hvoradan jeg skal begynne..
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Du må se på x-leddene først. Hvilken konstant mangler for at det skal bli et fullstendig kvadrat? Legg så til dette tallet på begge sider i likningen og dann det fullstendige kvadratet vha. andre kvadratsetning.Gjest skrev:x^2 + y^2 -4x + 6y = 3
Deretter må du se på y-leddene. Hvilket konstant mangler her for å få et fullstendig kvadrat? Legg til denne konstanten på begge sider og sett opp det fullstendige kvadratet.
Da har du ordnet likninga slik at du kan lese ut sentrum i sirkelen og radius.