[Enkel] Sommer-krim-nøtt

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
skf95
Descartes
Descartes

Fem moderatorer/forumbrukere er mistenkt for å ha dividert med null i et bevis. Ut fra innsideinformasjon, kan jeg fortelle at kun én av forumbrukerne har syndet, tre av forumbrukerne snakker alltid sant, og de to andre lyver alltid. Alle de fem vet hvem som førte det ugyldige beviset. Basert på forumbrukernes uttalelser til pressen under, hvem er synderen?

Nebuchadnezzar: Både Plutarco og Aleks lyver.
Plutarco: Det var enten Aleks eller Nebu.
Aleks855: Verken Vaktmester eller jeg har delt på null.
Janhaa: Kun én av Plutarco og Aleks snakker sant.
Vaktmester: Janhaa lyver.

PS: Fant ingen bevis der noen av dem/dere over delte på null, så synderen er tilfeldig valgt :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Sted: Trondheim
Kontakt:

skf95 skrev: PS: Fant ingen bevis der noen av dem/dere over delte på null, så synderen er tilfeldig valgt :)
Phew! :lol:

Kreativ og morsom oppgave! :)
Bilde
Brahmagupta
Guru
Guru

Morsom oppgave! :)

Anta at Nebu snakker sant. Dette medfører at Plutarco og Aleks lyver, men da lyver også Janhaa, altså har vi tre løgnere
hvilket motstrider antagelsen i oppgaven. Dermed kan vi slutte at Nebu lyver og minst en av Plutarco og Aleks må snakke
sant. Hvis det er slik at en lyver og en snakker sant medfører det at Janhaa snakker sant og dermed at Vaktmester lyver.
Igjen får vi tre løgnere altså er dette umulig. Det følger dermed at både Aleks og Plutarco snakker sant som også gjør
at Janhaa lyver og Vaktmester snakker sant. Dette gir tre som snakker sant og to som lyver. Fra de sanne utsagnene til Aleks
og Plutarco kan vi slutte at Nebu er den skyldige.
skf95
Descartes
Descartes

Takk og finn løsning!

Jeg løste det noe annerledes. Jeg lagde meg to grupper. Den ene gruppen består av folk som lyver, den andre av folk som snakker sant. Hvilken gruppe som er hvilken, vet jeg ikke ved start. Så begynner jeg å plassere personene i hver sine grupper, slik at personenes uttalelser ikke strider i mot hverandre. Da får jeg en gruppe med tre personer, en annen med to personer. Da vet jeg hvem som lyver og hvem som snakker sant, og kan trekke konklusjonen at Nebu har syndet :P
perchr77
Fibonacci
Fibonacci

Brahmagupta skrev:Morsom oppgave! :)

Anta at Nebu snakker sant. Dette medfører at Plutarco og Aleks lyver

[hmm, kan ikke den ene lyve og den andre ikke?]

men da lyver også Janhaa, altså har vi tre løgnere
hvilket motstrider antagelsen i oppgaven. Dermed kan vi slutte at Nebu lyver og minst en av Plutarco og Aleks må snakke
sant. Hvis det er slik at en lyver og en snakker sant medfører det at Janhaa snakker sant og dermed at Vaktmester lyver.
Igjen får vi tre løgnere altså er dette umulig. Det følger dermed at både Aleks og Plutarco snakker sant som også gjør
at Janhaa lyver og Vaktmester snakker sant. Dette gir tre som snakker sant og to som lyver. Fra de sanne utsagnene til Aleks
og Plutarco kan vi slutte at Nebu er den skyldige.
Aleks855
Rasch
Rasch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ønsker å vise, ved kontradiksjon, at Aleks ikke har delt på null.

Antar at Aleks HAR delt på 0. Dette er umulig.

Vi kan dermed konkludere med at det ikke var Aleks.
Bilde
Svar