Realfagstudie tips?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
modasser
Cayley
Cayley

Hei,
Løser dere oppgaver som det ikke er gitt fasit på?
Jeg rører ikke oppgaver som det ikke er oppgitt fasitsvar på fordi når man ikke har fasit svaret så kan man ikke sammenligne løsningssvaret med fasiten.Dette er et problem at fasitsvar ikke oppgis, jeg henger opp i oppgaven og tviler og tviler om den er blitt løst riktig, ofte er det avanserte oppgaver og vanskelige og nå snakker jeg bare om kalkulus.Jeg pleier å henge langt bak i boken og det går bare ikke videre hvis jeg skal absolutt løse alle oppgaver, det er krevende og vanskelig og "umulig" uten fasitsvar, og tvilen blir større og større og gledeskicker av å få løst oppgaven blir tilnærmet forsvunnet som fører til demotivasjon.

Men derimot oppgaver det er gitt fasitsvar på, de går bedre ann å løse for da har man noe å sammenligne sitt svar med.Og man går i en konstant gledesrus av å få løst oppgaver og ikke stå å henge eller tvile.
Pluss at det går mye raskere å komme gjennom kapitlene samtidig som man får med seg hovedpoenget i kapittelet.

Noen som er enig eller uenig, hva mener dere andre?

På forhånd takk for innspill! :D
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Sted: NTNU

Spørsmålet du stiller er veldig åpent, og kommer nok både ann på hvilke
fag du sikter til, og hvilket nivå det er snakk om. På generell basis løser jeg
både oppgavene med og uten fasit. Det er ikke det som er avgjørende for
om jeg starter på et problem. En viktig del av å lære seg realfag, er og kunne

Selvstending bedømme riktigheten av sine egne svar

Denne biten er viktig, da en for eksempel under eksamen ikke alltid har
tillgang på fasit. Det er ikke snakk om å være skråsikker, men heller
at svaret virker logisk innen de rammene som ble stillt. Si du
skal regne ut hvor hardt lille ole treffer bakken når han hopper ut av
vinduet 10m over bakken. Om svaret ditt er 1 000 00 km/s sier det
seg selv at noe gikk galt.

Det å sette seg sammen og gå igjennom oppgavene gruppevis
(eller to og to) gull verdt. Spesielt på bevisoppgaver og liknende, kan en
sammenlikne ulike fremmgangsmåter å strategier.

På rene regneoppgaver finnes det et hav av regneverktøy som kan
sjekke svaret for deg. Enten det er grafisk, symbolsk eller numerisk.
Alt fra Wolfram Alpha, til Maple, og MxMaxima kan teste om svaret ditt
virker rimelig.

Ellers er forumet en ypperlig plass å spørre om ting etter en selv har
sittet seg ned og regnet. Da kan en ikke bare få god hjelp til svaret,
men og hint og pekepinner. Å få svaret servert på sølvfat er skjeldent
den beste måten å lære på.

Oppsumert er oppgaver med fasit fint å ha, men dersom du gjør deg
avhengig av slike oppgaver gjør deg selv bare en bjørnetjeneste.
I det virkelige liv er det yttrerst skjeldent du får utlevert en fasit på
alt du skal bedrive
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
modasser
Cayley
Cayley

Men det er jo nødvendig å vite fasitsvar på en oppgave(da snakker jeg ikke om 2+2=4 oppgaver, men mer kompliserte som i kalkulus bøker på universitets nivå, og disse er veldig vanskelige noe forfatteren også innrømmer) slik at man i fremtiden når man løser slike oppgaver(og da fasitsvar ikke er oppgitt) kan være sikker på at dette er riktig svar.Ellers er det fare for å ta feil utgangspunkt for å løse oppgaven.Og da blir det fort kluss :) . Det burde vært fasit svar på alle matematikk, fysikk og kjemibøker!!!!
Aleks855
Rasch
Rasch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg opplever i stor grad samme dilemma as we speak. Har kjøpt boka Kalkulus av Tom Lindstrøm, som er pensum for kurs jeg (forhåpentligvis) skal ta til høsten. Allerede i seksjon 1.1 er det oppgaver jeg står fast på, i den forstand at man skal føre bevis som jeg ikke helt får til. Og når jeg først får til noe jeg mener holder, så har jeg en anelse om at det finnes mer elegante måter, og at jeg likevel ikke har oppnådd den kunnskapen jeg burde hatt.

Det er, som Nebu sier, viktig at du ser på ditt eget svar, og tenker "hmm, kan det stemme at det er 27.3km mellom Jorda og sola?". Enkelte ganger er svaret så åpenbart feil, at du skjønner at det er feil. Og dette er viktig.

Andre ganger kan det lønne seg å løse oppgaven en gang til hvis du er i tvil. Og eventuelt så kan du oppsøke hjelp på veldig kort varsel på forum som dette. Det er ingen sjeldenhet at folk presenterer en oppgave, med egen løsning, og derfor får tilbakemelding som er vesentlig mer verdifullt enn en ferdigsnekra løsning. Dette er fordi at når du viser egen løsning, så er det lettere å se hva du har gjort som kan forbedres. Ikke nødvendigvis fordi det er feil, men fordi det finnes bedre, mer elegante metoder.
Bilde
Svar