Finn konsentrasjonen mol/L av kloridion i en blanding av 250 ml 0,125 M MgCl2 og 800 ml 0,350 M FeCl3.
Jeg er ganske forrvirra, men men, har tenkt at dette handler om felles ioneeffekt ettersom begge løsningene inneholder kloridionet.
Det jeg gjorde var å finne mol til Magnesiumklorid, som jeg fant ut er n = 0,03125 mol
og til FeCl3 , n = 0,28 mol.
Gjest wrote:Finn konsentrasjonen mol/L av kloridion i en blanding av 250 ml 0,125 M MgCl2 og 800 ml 0,350 M FeCl3.
Jeg er ganske forrvirra, men men, har tenkt at dette handler om felles ioneeffekt ettersom begge løsningene inneholder kloridionet.
Det jeg gjorde var å finne mol til Magnesiumklorid, som jeg fant ut er n = 0,03125 mol
og til FeCl3 , n = 0,28 mol.Herfra kommer jeg ingen vei.
felles ioneeffekt har vi bare når salta er tungtløselige, dvs[tex]Ksp[/tex]
men her:
[tex]MgCl_2(aq) og FeCl_3(aq)[/tex]
Okei, takk for hjelpen, ser hva du mener her.
Men det er en ting jeg generelt lurer på når vi regner med konsentrasjon, er omgjøring fra mol/l til andre enheter som f. eks g/l og g/ml
er det noen klinkenes klare regler for dette? det står absolutt ingen regler eller eksempler for dette i kjemiboka
Gjest wrote:Okei, takk for hjelpen, ser hva du mener her.
Men det er en ting jeg generelt lurer på når vi regner med konsentrasjon, er omgjøring fra mol/l til andre enheter som f. eks g/l og g/ml
er det noen klinkenes klare regler for dette? det står absolutt ingen regler eller eksempler for dette i kjemiboka
hintet er molmassa, gå via molmassa til forbindelsen...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.