Hei.
Jeg trenger et lite råd. Fristen på oppmelding til privatist eksamen er snart ute og jeg trenger hjelp til å vurdere om jeg skal melde meg opp til biologi eller fysikk? Vet dette er helt forskjellige fag, men skal søke inn på medisin til høsten og mangler omtrendt 0,7 poeng. Jeg lurer på om jeg kan slippe lettere unna med fysikk, siden dette kun er ett enkelt fag og jeg dermed ser for meg litt mindre pugging. Men spørsmålet mitt er: hvor vanskelig er fysikk 2? Jeg har lest ulike steder at det er veldig vanskelig, så jeg er redd for å begi meg ut på noe dumt... men jeg har 6 i Fy1 og 6 i R2, hvilke jeg og tok i løpet av et halvt år, dog med undervisning, men som jeg oppfattet som ganske greie fag. Er Fy2 vanskeligere enn R2?
Skjønner at dette er opp til en hver vurdering, men kanskje jeg kan få en tilbakemelding ang vanskelighetsgraden. Er VELDIG glad i matte, så hadde jeg kunnet ta R3, ville jeg valgt det:)
Er veldig takknemlig for rask svar!
Fysikk 2 eller Biologi 1&2 som privatist
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hei, jeg går vg2 fysikk 1 og har R1 matematikk. Fysikk 1 er jo som du vet godt en god del regning, noe som videreføres veldig mye av i fysikk 2, vg3.
Jeg har en sterk interesse for realfag, da spesielt i fysikk og matematikk, noe jeg fikk karakteren 6 i nå til jul, og satser på det til standpunkt nå til sommeren, men poenget mitt her er at du har et super solid grunnlag for å forstå Fysikk 2, og få en karakter i toppsjiktet på skriftlig og muntlig eksamen i Fysikk 2. Fysikk 2 er uten tvil valget for deg aller mest pga. din solide bakgrunn i brorfagene. Dette sa også min lærer til meg i en elevsamtale, de som jobber aller mest med R-matematikk og fyksikk 1, og får et solid kunnskap der med en god karakter, beholder samme karakter som regel i fysikk 2, f. eks, du har både 6 i FY1 og R2, det er da som sagt det sterkeste grunnlaget du kan ha. + vil jeg da nevne at, du vet det sikkert, at fysikk 2 gir ett helt realfagspoeng, mens biologi 2 gir kun 0,5.
For deg er situasjonen følgende: Fysikk 2 > Biologi 2
Lykke til!
Jeg har en sterk interesse for realfag, da spesielt i fysikk og matematikk, noe jeg fikk karakteren 6 i nå til jul, og satser på det til standpunkt nå til sommeren, men poenget mitt her er at du har et super solid grunnlag for å forstå Fysikk 2, og få en karakter i toppsjiktet på skriftlig og muntlig eksamen i Fysikk 2. Fysikk 2 er uten tvil valget for deg aller mest pga. din solide bakgrunn i brorfagene. Dette sa også min lærer til meg i en elevsamtale, de som jobber aller mest med R-matematikk og fyksikk 1, og får et solid kunnskap der med en god karakter, beholder samme karakter som regel i fysikk 2, f. eks, du har både 6 i FY1 og R2, det er da som sagt det sterkeste grunnlaget du kan ha. + vil jeg da nevne at, du vet det sikkert, at fysikk 2 gir ett helt realfagspoeng, mens biologi 2 gir kun 0,5.
For deg er situasjonen følgende: Fysikk 2 > Biologi 2
Lykke til!
hvis du skal søke inn til medisin til høsten anbefaller jeg at du tar biologi, for jeg tror det er dette faget som står nærmest medisinstudiet, og du vil ha en godt bilde av hva du inngir deg i tenker jeg, fysikk kan du ta i sommerferien som en hobbyfag 

Hei,
jeg vil anbefale deg å ta informasjonsteknologi 1 og 2, det er drit lett å få 6er i de fagene og du får poeng i tillegg. Ingen andre realfag er så enkle som informasjonsteknologi. Seriøst glem Fysikk 2 og Biologi, og sats på informasjonsteknologi. Du trenger ikke å være Einstein for å gjøre enkle ting på PC.
jeg vil anbefale deg å ta informasjonsteknologi 1 og 2, det er drit lett å få 6er i de fagene og du får poeng i tillegg. Ingen andre realfag er så enkle som informasjonsteknologi. Seriøst glem Fysikk 2 og Biologi, og sats på informasjonsteknologi. Du trenger ikke å være Einstein for å gjøre enkle ting på PC.
-
- World works; done by its invalids
Eh - jeg har undervist i IT2, og det er på ingen måte åpenbart for meg at det er superlett å få 6. Dessuten er faget ganske mye mindre "etablert" enn matematikk, biologi og kjemi og slikt. Det er dårlige lærebøker og da er læreren helt essensiell. Har du en god lærer så kan det kanskje være lett å få gode karakterer, og har du en litt mindre god lærer så kan du trå feil ganske raskt.
Min erfaring tillsier også at elever som sliter med matematikk ikke kommer til å lykkes i IT2. Tydeligvis er det noen av de samme delene i hjernen som brukes.
Men du har helt rett i at IT-fagene egentlig er utrolig lette sammenlignet med de mer etablerte realfagene. Men det er ikke sikkert det er nok hvis lærer/lærebok/elev ikke fungerer.
Min erfaring tillsier også at elever som sliter med matematikk ikke kommer til å lykkes i IT2. Tydeligvis er det noen av de samme delene i hjernen som brukes.
Men du har helt rett i at IT-fagene egentlig er utrolig lette sammenlignet med de mer etablerte realfagene. Men det er ikke sikkert det er nok hvis lærer/lærebok/elev ikke fungerer.
Takk for svar. Jeg går for fysikk, tenker det er det sikreste. Er klar over at biologi ville vært lurest med tanke på etterfølgende studier, men da blir det et prosjekt for sommerferien. Da slipper jeg i alle fall planter, dyr og ikke minst feltarbeid!!
Fysikk er gøy, jeg tenker selv å ta det til bachelor studiet mitt, så kanksje dere ser meg poste mange fysikk spørsmål på realisten.com
personlig sliter jeg med sosial angst og er redd jeg kommer til å drite meg ut i kommunikasjonslevel i grupper og på skole
noen som vet om man trenger å gå på forelesninger eller skolen hver eneste dag, eller hva er minst mulig oppmøte på skolen pr uke for å klare seg godt gjennom faget?
Kan man sitte hjemme og løse fysikk og dra kanksje 1 gang i uka på forelesning, kan dette gi toppkarakterer?
jeg er stille når jeg er blant folk, så er redd andre kommer til å se rart på meg, kan noen gi meg noen trøste ord er noen snill, hadde satt pris på det
personlig sliter jeg med sosial angst og er redd jeg kommer til å drite meg ut i kommunikasjonslevel i grupper og på skole

noen som vet om man trenger å gå på forelesninger eller skolen hver eneste dag, eller hva er minst mulig oppmøte på skolen pr uke for å klare seg godt gjennom faget?
Kan man sitte hjemme og løse fysikk og dra kanksje 1 gang i uka på forelesning, kan dette gi toppkarakterer?
jeg er stille når jeg er blant folk, så er redd andre kommer til å se rart på meg, kan noen gi meg noen trøste ord er noen snill, hadde satt pris på det

hehe, hva mente du med det siste? at du er stille og at folk kan se rart på deg?
Og er nok aller aller lurest å møte opp i forelesningene. I Fysikk bachelor er det mest sannsynligvis ingen møtepilkt, tenker det bare er det i studier som medisin og odontologi.
Og er nok aller aller lurest å møte opp i forelesningene. I Fysikk bachelor er det mest sannsynligvis ingen møtepilkt, tenker det bare er det i studier som medisin og odontologi.
Kanskje litt off-topic, men jeg har selv slitt med sosial angst opptil en alder av tidlig 20-årene. Måten jeg kom meg over det, var å finne måter å forsterke selvbildet på. Jeg gjorde dette i form av trening. Etter hvert som kroppen endret seg til noe mer imponerende, tenkte jeg ikke lengre på hva folk syntes om hvordan jeg ser ut. Når man slipper å tenke på sånt, så har man mer tid til å tenke på det man BØR tenke på, og det igjen er en positiv kjedereaksjon.Gjest skrev:Fysikk er gøy, jeg tenker selv å ta det til bachelor studiet mitt, så kanksje dere ser meg poste mange fysikk spørsmål på realisten.com
personlig sliter jeg med sosial angst og er redd jeg kommer til å drite meg ut i kommunikasjonslevel i grupper og på skole![]()
Når det gjelder om andre ser rart på deg; nei. Folk er altfor opptatt med seg selv. Samme gjelder også på trening. Folk er redde for det samme der. Svaret er at folk som er der tenker mer på hvordan de selv ser ut, enn hvordan du ser ut. Så fort du kommer deg over på den tankegangen, så er resten overveldende simpelt.
Hei og nei, du må ikke tenke sånn. Obligatorisk forelesning eller ikke, du bør gå på forelesning og gi det en sjanse. Du får en helt annen opplevelse av å studere faget hvis du faktisk drar på forelesning. Ikke minst vil du treffe likesinnede, som du kan diskutere faget med, Det vil åpne en helt annen mulighet for å føle deg trygg enn det du kanskje har opplevd på videregående. Faget og kunnskapen vil gjøre deg sterk. Det finnes alltid noen tullinger som vil ha en mening om hvordan man bør se ut og hvor kul man bør være, men de trenger man absolutt ikke henge med. Hvorfor være sammen med noen som får en til å føle deg dårlig? Du må tro på deg selv. Gi det en sjanse. Ikke la andres meninger styre livet ditt. Det er ditt liv og det må du styre! Du kan IKKE sammenlikne universitetet med videregående. Det er modningsprosess der du kan la faget gjøre deg sterk. Det gjør noe med selvfølelsen det:)Gjest skrev:Fysikk er gøy, jeg tenker selv å ta det til bachelor studiet mitt, så kanksje dere ser meg poste mange fysikk spørsmål på realisten.com
personlig sliter jeg med sosial angst og er redd jeg kommer til å drite meg ut i kommunikasjonslevel i grupper og på skole![]()
Glem Janteloven - du må tro på at nettopp du er noe, fordi det er du!!!!