Motbevis; "bevis" for at 1 = -1

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
ossyn2010

HeiJeg holder nå på med oppgaver om komplekse tall. Står nå fast på en oppgave der jeg skal motbevise et "bevis" for at 1 = -1 . Beviset går som følger:
1=√1=√((−1)⋅(−1) )=√(−1) ∗ √(−1)=i ∗i=−1
Det er jo ikke riktig, men hva er det som er galt i utregningen? eller handler det om definisjonen av komplekse tall? Sitter fast her. Takk for svar
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

√((−1)⋅(−1) )=1
men
√(−1) ∗ √(−1)=i ∗i=−1

[tex]\sqrt{(−1)⋅(−1) } \neq \sqrt{(-1)}*\sqrt{(-1)}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
2357
Lagrange
Lagrange

Hei!

Reglene $\sqrt{a} \sqrt{b} = \sqrt{ab}$ og $\sqrt{\frac{a}{b}} = \frac{\sqrt{a}}{\sqrt{b}}$ gjelder bare for reelle, ikke-negative verdier av $a$ og $b$. Derfor bør man bruke notasjonen $i\sqrt{a}$ istedenfor $\sqrt{-a}$.
ossyn2010

Hei

Takk for to gode svar. Skjønner hva som er galt her nå. Rett og slett definisjoner jeg ikke husker/har helt inne :)
Guest

Et spørsmål til. Som du skriver er det mer riktig å skrive [tex]i\sqrt{a}[/tex] i , men vil jeg da kunne skrive:

[tex]1=\sqrt{1}=\sqrt{(-1)\cdot (-1)}=i\sqrt{1}\cdot i\sqrt{1}=i^{2}\cdot \sqrt{1}=-1[/tex]

Eller vil dette bli galt ettersom [tex]\sqrt{a\cdot b}= \sqrt{a}\cdot \sqrt{b}[/tex] i utgangspunktet ikke gjelder for negative tall?

Takk for svar.
ossyn2010

Ser at jeg skrev litt feil på slutten av utregningen, men blir jo det samme
wingeer
Descartes
Descartes

Gjest wrote:Eller vil dette bli galt ettersom [tex]\sqrt{a\cdot b}= \sqrt{a}\cdot \sqrt{b}[/tex] i utgangspunktet ikke gjelder for negative tall?
Nettopp.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Post Reply