Hei!
Jeg ble plutselig litt usikker på en del av journalføringen. I notatene mine står det:
"For å finne en tilnærmet verdi av de to konstantene regner vi ut gjennomsnittsverdien (største - minste delt på 2). Vi finner variasjonsbredden i måledataene for å finne spredningene i resultatene, noe som forteller oss hvor nøyaktig hypotesene er. "
"Ved Hypotese x (står for begge) blir brytningsindeksen: gjennomsnitsverdien +/- usikkerheten"
Jeg fant gjennomsnittsverdien og usikkerheten fant jeg ved å ta største verdi - minste verdi delt på 2, men her er jeg usikker.
For hypotese 1 får jeg da: 43,75 og 22,25 - hva er da måleusikkerheten mellom disse?
I notatene står det at den ligger i siste siffer (første etter komma).
Brytning av lys - føring
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Tusen takk, Aleks! Tror jeg har fått litt kontroll på rapporten, den skal leveres i slutten av uka. Er bare litt usikker på om jeg har forstått helt poenget med forsøket
Jeg har hatt R1 tidligere (forbedrer karakteren fra 5 til 6 nå i høst), men jeg har litt problemer med disse enhetene i fysikk. Mange av dem har jeg aldri sett i R1, eller andre fag og finner likevel ingen forklaring på "sammenhengen" mellom dem. Har du tips til hvor jeg kan finne disse/ hvordan jeg skal kunne vite det?
Et eks er:
"En 1,0 W laser avgir 60J i løpet av ett minutt. Lyset har bølgelengden 632nm"
a) hvilken frekvens har fotonene sendes ut fra denne laseren?
b) hvor mange fotoner kommer fra laseren i løpet av ett minutt?
Oppgaven har løsning i boka, så den er følgende:
a) f = [tex]\frac {c}{bølgelengden} = \frac{3,00 \cdot 10^8 m/s}{632 \cdot 10^{-9}m}[/tex] = 4,7468 \cdot 10^{14} Hz = 3,1471 \cdot 10^{-19} J
b) Energien til et foton med denne frekvensen er
E= hf = [tex]6,63 \cdot 10^{-34} Js \cdot 4,7468 \cdot 10^{14} Hz = 3,1471 \cdot 10^{-19} J[/tex]
Tallet på fotoner i 60J er
[tex]\frac {60 J}{3,1471 \cdot 10^{-19}J} = 1,9 \cdot 10^{20}[/tex]
Hvordan kan jeg vite at det blir Hz i første oppgave? Er det fordi frekvensen regnes i Hz? - finnes det en oversikt over når man får svar i Hz og andre måleenheter?

Jeg har hatt R1 tidligere (forbedrer karakteren fra 5 til 6 nå i høst), men jeg har litt problemer med disse enhetene i fysikk. Mange av dem har jeg aldri sett i R1, eller andre fag og finner likevel ingen forklaring på "sammenhengen" mellom dem. Har du tips til hvor jeg kan finne disse/ hvordan jeg skal kunne vite det?
Et eks er:
"En 1,0 W laser avgir 60J i løpet av ett minutt. Lyset har bølgelengden 632nm"
a) hvilken frekvens har fotonene sendes ut fra denne laseren?
b) hvor mange fotoner kommer fra laseren i løpet av ett minutt?
Oppgaven har løsning i boka, så den er følgende:
a) f = [tex]\frac {c}{bølgelengden} = \frac{3,00 \cdot 10^8 m/s}{632 \cdot 10^{-9}m}[/tex] = 4,7468 \cdot 10^{14} Hz = 3,1471 \cdot 10^{-19} J
b) Energien til et foton med denne frekvensen er
E= hf = [tex]6,63 \cdot 10^{-34} Js \cdot 4,7468 \cdot 10^{14} Hz = 3,1471 \cdot 10^{-19} J[/tex]
Tallet på fotoner i 60J er
[tex]\frac {60 J}{3,1471 \cdot 10^{-19}J} = 1,9 \cdot 10^{20}[/tex]
Hvordan kan jeg vite at det blir Hz i første oppgave? Er det fordi frekvensen regnes i Hz? - finnes det en oversikt over når man får svar i Hz og andre måleenheter?
Måleenheten Hz er det samme som "per sekund". Altså hvis noe har en frekvens på 50Hz, så betyr det at det skjer 50 ganger per sekund. Så måleenheten Hz er akkurat det samme som måleenheten $\displaystyle \frac1s$ som også kan uttales "per sekund".
I første linje der er det helt rett å få Hz, fordi enhetsmessig har du måleenheten for fart i teller, og måleenheten for lengde i nevner. Altså; $\displaystyle \frac{m/s}{m} = \frac1s = Hz$. Nå har ikke jeg dobbeltsjekka tallene dine, men du kan være trygg på enhetene
Et enormt tips er å alltid følge benevningene. Her var vi ute etter frekvensen som måles i Hz eller 1/s, så det å ta enheten for fart (som du fikk oppgitt), og dele det på enheten for lengde (som du fikk oppgitt), så trenger man ikke å se i formelheftet engang. Man ser at $\displaystyle \frac{m/s}{m} = \frac1s = Hz$ ved enkel brøkregning, og siden vi har oppgitt en verdi for m/s (lysfarten) og en verdi for m (bølgelengden, justert for m i stedet for nm), så faller frekvensen rett ut.
I første linje der er det helt rett å få Hz, fordi enhetsmessig har du måleenheten for fart i teller, og måleenheten for lengde i nevner. Altså; $\displaystyle \frac{m/s}{m} = \frac1s = Hz$. Nå har ikke jeg dobbeltsjekka tallene dine, men du kan være trygg på enhetene

Et enormt tips er å alltid følge benevningene. Her var vi ute etter frekvensen som måles i Hz eller 1/s, så det å ta enheten for fart (som du fikk oppgitt), og dele det på enheten for lengde (som du fikk oppgitt), så trenger man ikke å se i formelheftet engang. Man ser at $\displaystyle \frac{m/s}{m} = \frac1s = Hz$ ved enkel brøkregning, og siden vi har oppgitt en verdi for m/s (lysfarten) og en verdi for m (bølgelengden, justert for m i stedet for nm), så faller frekvensen rett ut.
Hei!
Har regnet en oppgave jeg er litt usikker på om er riktig.
Oppgaven er:
Øyet vårt kan oppfatte lys med så lite energi som [tex]10^{-18}[/tex] J. Om lag hvor mange fotoner utgjør dette for rødt lys med bølgelengden 600nm.
Her regnet jeg først ut frekvensen til rødt lys og fikk [tex]5,0 \cdot 10^{14} Hz.[/tex]
Deretter regnet jeg ut energien til foton = E = [tex]3,315 \cdot 10^{21} J[/tex]
Da ble jeg usikker, for her tenker jeg at jeg skal dele de ulike energiene på hverandre (J), men hvilken tar jeg over den andre?
Tenkte først energien for lyset vi kan oppfatte over det for rødt lys, men det må da være omvendt? Ellers får vi et veeeldig lite tall her
Har regnet en oppgave jeg er litt usikker på om er riktig.
Oppgaven er:
Øyet vårt kan oppfatte lys med så lite energi som [tex]10^{-18}[/tex] J. Om lag hvor mange fotoner utgjør dette for rødt lys med bølgelengden 600nm.
Her regnet jeg først ut frekvensen til rødt lys og fikk [tex]5,0 \cdot 10^{14} Hz.[/tex]
Deretter regnet jeg ut energien til foton = E = [tex]3,315 \cdot 10^{21} J[/tex]
Da ble jeg usikker, for her tenker jeg at jeg skal dele de ulike energiene på hverandre (J), men hvilken tar jeg over den andre?
Tenkte først energien for lyset vi kan oppfatte over det for rødt lys, men det må da være omvendt? Ellers får vi et veeeldig lite tall her