Hei ,kommet over en oppgave som ser slik ut: [tex](a^2b^3-a^3b^2)/(21)*(14)/(b-a)[/tex]
Skrev inn[tex](a^2b^3-a^3b^2)[/tex] på wolfram og den sier at det er det samme som [tex]a^2b^2(b-a)[/tex]
Da får jeg løst oppgaven,men hvordan kommer man fram til det?
Har akkurat begynt på faktorisering i sinus forkurs boka, denne oppgaven er fra cosinus.
regn ut brøken,faktorisering,kvadratsetning?
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Se på [tex]a^2b^2(b-a)[/tex]. Hvis du ganger ut parentesen, så får du [tex](a^2b^3-a^3b^2)[/tex]. Faktorisering går ut på at du gjør det motsatte.mattejada skrev:Hei ,kommet over en oppgave som ser slik ut: [tex](a^2b^3-a^3b^2)/(21)*(14)/(b-a)[/tex]
Skrev inn[tex](a^2b^3-a^3b^2)[/tex] på wolfram og den sier at det er det samme som [tex]a^2b^2(b-a)[/tex]
Da får jeg løst oppgaven,men hvordan kommer man fram til det?
Har akkurat begynt på faktorisering i sinus forkurs boka, denne oppgaven er fra cosinus.
Har en del videoer om faktorisering her: http://udl.no/matematikk/algebra/faktorisering-1-104
Ja du kan faktorisere andregradsuttrykk ved å finne nullpunktene: http://udl.no/matematikk/algebra/faktorisering-2-105mattejada skrev:flotte videoer, men har du noen eksempel for disse:
[tex]Y^2+11y+28[/tex]
[tex]2x^2-9x+9[/tex]
og
[tex]2x^2+3x-2[/tex]
Målet er alltid å faktorisere, altså skrive om et produkt til faktorer (motsatt av multiplikasjon på en måte). Det handler egentlig bare om erfaring og å være vant til å gjøre det, som også er mye av grunnen til at mange mener matte er vanskelig. Dersom du har et annengradsuttrykk er det vanlig å prøve å skrive om dette til et produkt. Det er ikke helt det samme som når du faktoriserer ut felles faktorer, og de kan være litt vanskeligere å se. På uttrykk som er litt vriene er det derfor greit å bruke annengradsformelen 
Men konklusjonen er nok:
Gjør oppgaver
Gjør oppgaver
Gjør oppgaver

Men konklusjonen er nok:
Gjør oppgaver
Gjør oppgaver
Gjør oppgaver

Som fuglagutt nevner, gjør masse oppgaver, så får du erfaring. Erfaringa gir deg mer peiling enn det å pugge når man skal bruke hva. Har du løst masse oppgaver, så ser du det ved første øyekast.mattejada skrev:Ahh,deilig. Får oppgaver i boka som ikke man lærer å løse før seinere kapittel antageligvis, har ikke hatt om den formelen enda.
Hvor mange flere metoder fins det for å løse disse,og når vet man når man skal anvende den riktige ?
http://udl.no/matematikk/algebra/metode ... drater-154mattejada skrev:[tex]2x^2-9x+9[/tex] bruk metoden med fullstendige kvadrater til å faktorisere,får ikke lov til å bruke den nylærte metoden her gitt.
Du finner mye slikt hvis du bare leter på http://udl.no/
