Muntlig eksamen 2P-Y

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Hekate
Fibonacci
Fibonacci

Jeg er kommet opp i muntlig matematikk og lurer litt på hvordan jeg bør vinkle oppgaven. Jeg skal forberede meg i kompetansemålene til Modellering og Funksjoner og oppgaven er som følger: Matematiske modeller bygd på et gitt tallmateriale; muligheter og begrensninger

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal vinkle denne presentasjonen. Den skal tross alt vare i ca. 10 minutter. Er det noen som har forslag?
Er evig takknemlig hvis noen kommer med gode innspill!
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids

Det er jo et utall muligheter, men hva med å gå på Finn.no og finne noen biltyper (modeller det er mange til salgs av) for eksempel Golf og Yaris. Så kan du finne ut hvor gamle de er (2013 minus årsmodell) og pris (gjerne i 1000 kr). Så finner du (for hver av biltypene) ca 10 biler av forskjellig alder. Så starter du med å finne en lineær modell for hver av dem - vurder hvor realistisk modellen er. Så kan du finne en eksponentiell modell - er den bedre? Hvorfor? Så kan du utifra modellen vurdere hvor mange prosent bilen taper seg i verdi per år? Hvilken modell er det beste kjøpet?

Den samme øvelsen kan du gjøre med antall kvadratmeter og pris på leiligheter forskjellige steder i landet, eller innad i byen du bor i. Hva er kvadratmeterprisen forskjellige steder?

Tror det er mulig å strekke dette til 10 minutter :-)
Post Reply