Hippokrates-månen oppgavene til eksamen i år

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Vaktmester
World works; done by its invalids

Er det problematisk at noen av oppgavene er så like?

Jeg fikk anledning til å si to ord til leder for eksamensnemden for matematikk ved udir. Jeg ymtet frampå om at oppgavene var ganske like (og det ble kanskje implisert at dette kunne være litt problematisk) Uansett: Jeg ble ganske kontant avvist - dette var ikke noe problem siden oppgavene var så forskjellige.

Når jeg nå ser på oppgavene, så synes jeg godt han kunne vært mer ydmyk...

(klikk på bildene for å vise hele)

Ungdomsskolen
us3.png
us3.png (23.42 KiB) Viewed 6912 times
1T
1t1.png
1t1.png (30.67 KiB) Viewed 6912 times
R1
r1.png
r1.png (72.07 KiB) Viewed 6912 times
Steinbiten
Noether
Noether

Problematisk? Vel... Kan vel innrømme at jeg som har hatt 1T, R1 og R2 eksamen denne våren kan ha fått en liten fordel i forhold til andre kandidater mtp jeg visste hvordan jeg skulle løse denne oppgaven og slapp dermed å bruke tid på den. Kan vel også her trekke fram den fetisjen udir har fått for en firkant innskrevet i en sirkel, som var på alle 3 eksamener. Etter R2 eksamen visste jeg nøyaktig hvordan jeg skulle løse denne både på R1 og 1T eksamen, og en kan vel kanskje si at kandidater som har lest over eksamen til andre mattefag før de selv hadde eksamen har hatt en liten fordel.

Og altså, spesielt 1T og R1 oppgaven er jo omtrent identisk, en smule lite fantasi fra udir sin side kanskje...
Vaktmester

Jeg ser at det er mulig å argumentere for at det ikke er problematisk - svært få gjør som du og tar alle 3 eksamenene samtidig - men at mannen som er ansvarlig for oppgavene insisterer på at de er totalt forskjellige synes jeg er litt skummelt.
Gustav
Tyrann
Tyrann

Man kan også stille spørsmål om hvorfor omtrent samme oppgave er brukt i tre helt ulike fag, på tre helt ulike nivå. Det bør jo ikke være noe problem å lage orginale oppgaver innen matematikk. Fagfeltet er jo ikke mindre enn gigantisk, og mulighetene for å lage kreative og orginale oppgaver er jo nærmest ubegrenset. Likevel er de så late at de bruker samme oppgave på flere eksamener. Hvem sin idé var det å gjøre dette?
Steinbiten
Noether
Noether

JanEgil wrote:Jeg ser at det er mulig å argumentere for at det ikke er problematisk - svært få gjør som du og tar alle 3 eksamenene samtidig - men at mannen som er ansvarlig for oppgavene insisterer på at de er totalt forskjellige synes jeg er litt skummelt.
Hehe godt poeng. Enig med deg at det kan være problematisk. Første jeg ser(som sikkert du og har tenkt på) er jo at det er ingen progresjon fra tiende klasse til avsluttende eksamen for VG2 elever. Dvs en R1 elev løser en oppgave som en tiende klasse elev kan løse(med litt hjelp)
Johan Nes
Fermat
Fermat

Merkelige saker må jeg si.

Og verre er det at den oppgaven jeg ikke fikk til eller hadde tid til å løse var nettopp denne og det på ungdomskolenivå. Men så har jeg jobbet veldig lite med geometri. :)
Vaktmester

Steinbiten: Det er mulig å argumentere for at oppgaven måler generelle problemløsingsevner, og at disse evnene er konstante fra 10. til R1. Men jeg har en misstanke om at det til en viss grad handler om idetørke. Når det er sagt: Jeg har prøvd, og det er vanskelig å lage gode oppgaver. Dessuten viktig for oss matteprat-nerder å huske på at 30% av oppgavene må være totalt rutinepregede (og kjedelige) for at en typisk toerelev skal få til 20% og stå på eksamen.
Gustav
Tyrann
Tyrann

JanEgil wrote:Steinbiten: Det er mulig å argumentere for at oppgaven måler generelle problemløsingsevner, og at disse evnene er konstante fra 10. til R1.
Mener du virkelig at problemløsningsevnene i snitt er konstante i denne perioden? Det er vel akkurat i denne perioden at utviklingen av analytiske evner er ganske formidabel(?). For min egen del utviklet jeg meg i alle fall veldig mye intellektuelt sett fra ungdomsskolen til 2.året på vgs.

EDIT: Jeg har selv vært lærer og undervist både 10.klasser og i andre klasse r1 på vgs, og syns det du sier ikke er i overenstemmelse med mine erfaringer..
Aleks855
Rasch
Rasch

Jeg synes det er latterlig å kjøre så like oppgaver på forskjellige nivåer. Ikke bare er det talentløst av de som lager oppgavene, men det er også en sterk favorisering av de som har sett oppgaven før.
Image
Vaktmester

plutarco wrote:Mener du virkelig at problemløsningsevnene i snitt er konstante i denne perioden?
På ingen måte - jeg forsøker bare å finne en rasjonalisering for hvorfor oppgavene er like. :) Tror man kan utvikle evnene for problemløsning både mens man går på skolen, og etter.
Gustav
Tyrann
Tyrann

Vaktmester wrote:
plutarco wrote:Mener du virkelig at problemløsningsevnene i snitt er konstante i denne perioden?
På ingen måte - jeg forsøker bare å finne en rasjonalisering for hvorfor oppgavene er like. :) Tror man kan utvikle evnene for problemløsning både mens man går på skolen, og etter.
OK, godt å høre.

Det er jo høyst besynderlig at lederen for nemda ikke ser at dette er veldig rart. Det hadde nesten vært artig å skrevet et avisinnlegg om denne observasjonen. Jeg syns det hele er nærmest skandaløst. Tips en journalist om saken!
Vektormannen
Euler
Euler

Oppgavene er ordlagt og strukturert litt forskjellig, men det er jo overfladiske ting. Det er samme oppgave, og om leder for eksamensnemda sier noe annet så er jo det ganske latterlig. At det skal være så vanskelig å være kreativ kan jeg ikke skjønne. Det er et utvalg av forhåpentligvis godt kvalifiserte fagpersoner som utarbeider disse eksamenene, og de burde da klare å komme opp med forskjellige oppgaver. Det kan vel stilles spørsmål ved hvor mye arbeid de egentlig legger ned for å lage disse eksamenene. Nå er det vel bare det lille mindretallet av privatister som tar opp både 1T og R1 (og evt. ungdomsskolematten) som nyter godt av dette, så en skandale er det ikke akkurat. Men likevel, det er flaut.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Som Steinbit nevner er det flere oppgaver som går igjen

1T
1T-Innskrevet firkant.jpg
1T-Innskrevet firkant.jpg (45.21 KiB) Viewed 6837 times

R1
R1-Innskrevet firkant.jpg
R1-Innskrevet firkant.jpg (42.27 KiB) Viewed 6837 times

R2
R2-Innskrevet firkant.jpg
R2-Innskrevet firkant.jpg (56.69 KiB) Viewed 6837 times
Sier først som sist at disse tre oppgavene ikke er like. Men sett i lys av at et annet sett med oppgaver
er så like er det skremmende.

Sendte en diskre mail til VG, men tviler på det skjer noe på den fronten.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

ja dette observerte jeg etter 10. klasse, 1T og R2 eksamene, og kommenterte det i en eller anna tråd tråd...
er vel ikke skandaløst, men vitner om lite kreativitet kanskje...
liten fordel for privatistene med full pakke iallefall...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Post Reply