Jeg sliter veldig med brøkene i dette uttrykket. Hvordan deriverer jeg 1 over 4 og 4 over t? Er det noen som kan hjelpe? I en fasit jeg fant ble det [(1/2)t ... men hvordan får man det til? Hadde satt stor pris på om noen kunne prøvd å forklart det trinn for trinn
Derivasjonsproblemer.
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg sliter litt med en brøk i en derivasjonsoppgave. Jeg skal derivere uttrykket [(1/4)t^2 - 3t, t + (4/t) - 5]
Jeg sliter veldig med brøkene i dette uttrykket. Hvordan deriverer jeg 1 over 4 og 4 over t? Er det noen som kan hjelpe? I en fasit jeg fant ble det [(1/2)t ... men hvordan får man det til? Hadde satt stor pris på om noen kunne prøvd å forklart det trinn for trinn
Eksamen er om to dager, så greit å ha fått derivasjon av en slik brøk på plass.
Jeg sliter veldig med brøkene i dette uttrykket. Hvordan deriverer jeg 1 over 4 og 4 over t? Er det noen som kan hjelpe? I en fasit jeg fant ble det [(1/2)t ... men hvordan får man det til? Hadde satt stor pris på om noen kunne prøvd å forklart det trinn for trinn
-
Steinbiten
- Noether

- Posts: 40
- Joined: 09/04-2013 09:25
- Location: Trondheim
[tex]\frac{4}{t} = 4t^{-1^{}}[/tex] Du kan jo å prøve å derivere dette og se hva du får? 
edit: kan ta den andre stegvis, den er ganske basic polynomderivasjon:
[tex]{\left (\left (\frac{1}{4} \right )t^{2} \right )}' = \frac{1}{4}2t^{2-1} = \frac{1}{2}t[/tex]
[tex]\frac{1}{4}[/tex] er kun en konstant, så denne trenger du ikke gjøre noe med, mens det kun er variabelen t som trenger å deriveres
edit: kan ta den andre stegvis, den er ganske basic polynomderivasjon:
[tex]{\left (\left (\frac{1}{4} \right )t^{2} \right )}' = \frac{1}{4}2t^{2-1} = \frac{1}{2}t[/tex]
[tex]\frac{1}{4}[/tex] er kun en konstant, så denne trenger du ikke gjøre noe med, mens det kun er variabelen t som trenger å deriveres
Ah, tror jeg skjønte den nå!
Kunne jeg spurt et siste spørsmål?
I en annen eksamensoppgave har jeg derivert (500/x) + 8x^2 og kommet til (-500/x^2) + 16x. I fasiten så har de satt det på fellesbrøklinje, og da blir det brått 16x^3 over brøkstreken. Hvilken regel er det som slår inn da? Igjen, jeg klarer ikke skjønne hvordan man tenker da.
Kunne jeg spurt et siste spørsmål?
I en annen eksamensoppgave har jeg derivert (500/x) + 8x^2 og kommet til (-500/x^2) + 16x. I fasiten så har de satt det på fellesbrøklinje, og da blir det brått 16x^3 over brøkstreken. Hvilken regel er det som slår inn da? Igjen, jeg klarer ikke skjønne hvordan man tenker da.

