Fysikkside

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Markussen
Galois
Galois

Hei. Foreslo til Jan Egil at vi kunne laget en fysikknettside, noe likt som denne. F.eks. fysikk.net. Han ba meg sjekke responsen på dette.

Så er det noen andre her som synes dette kunne vært en god idé?
Aleks855
Rasch
Rasch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Tja, om jeg skulle gitt mine €0.02, så ville jeg kanskje sagt "implementer her". Selv om det heter matematikk.net, så ser jeg ingen problemer med å ha egen seksjon for fysikk. Søkemotorene sender allerede mye fysikk-trafikk hit, og selv om det finnes fysikk.net, så vil det likevel komme fysikk-spørsmål her også, så man sparer en del på å samle det, mener jeg.
Bilde
espen180
Gauss
Gauss

Enig med Aleks. Hvis det slag bli noe av det, virker det mye mer fornuftig å legge den hit. Likevel synes jeg ikke så mye om ideen. For det første mister siden fokus, og for det andre finnes det allerede glimrende fora for fysikk, for eksempel realisten.com for vgs og physicsforums.com for universitetsnivå. Vi er vel det ledende norske matteforumet (nr. 2 på Google ved søk på "matematikk", etter matematikk.org), så da kan vi vel heller fokusere på å opprettholde den statusen.

Dog om noen vil spørre om fysikk her, kan de vel gjøre det i det passende underforumet. Jeg ser ingen harm ved det, så lenge det ike tar helt av.

Jeg vet ikke. Skriv meg opp som "likegyldig".
Aleks855
Rasch
Rasch
Kontakt:

espen180 skrev: Jeg vet ikke. Skriv meg opp som "likegyldig".
Espen: Likegyldig
Bilde
espen180
Gauss
Gauss

Aleks855 skrev:Espen: Likegyldig
Takk.
Markussen
Galois
Galois

Er enige med dere. Jeg har egentlig ikke sett noen problemer med å stille fysikkspørsmål her da de fleste kan hjelpe til både på fysikk og matte.
Jeg tenkte at det ville vært bra om matematikk.net dominerte for både fysikk og matematikk som forum.
Gustav
Tyrann
Tyrann

Jeg tror egentlig ikke behovet for et eget norsk fysikkforum er stort nok til at det kommer til å bli særlig aktivt. Etter litt googling fant jeg et norsk fysikkforum, og det ser ikke spesielt aktivt ut. I tillegg er det fullstendig nedspammet. Link: http://www.fysikk.no/phpBB3/

Så jeg er enig med espen og aleks.

Fysikken står dog i et spesielt nært forhold til matematikk, og jeg har lagt merke til at det er kommet endel fysikkrelaterte spørsmål tidligere, hovedsaklig på vgs-nivå. Litt grovt sagt er fysikk 90% anvendt matematikk. Jeg ser således ikke noe problem i å opprette et nytt underforum på forsiden her uten at det vil fjerne fokuset vekk fra matematikken. Vi kunne f.eks. opprettet et underforum kalt noe sånt som "Spørsmål - matematikk i fysikken, alle nivå" mellom høyskole- og diskusjonsforumet. Dersom det ikke slår an kan vi vel bare fjerne det senere og evt legge over de innleggene som har kommet over i respektive høyskole- og videregående skole forum.
Markussen
Galois
Galois

Enig Plutarco.
Svar