Jeg skulle gjerne hatt litt hjelp til følgende oppgave.
Oppgave 8.12
Grafen nedenfor viser sammenhengen mellom den strekningen s en bil har kjørt, og tida t sekunder.
a) Bruk grafen og finn farten etter 0s, 2s, 4s, 6s, 8s og 10s.
b) Lag en graf som viser farten etter t sekunder. Bruk denne grafen til å finne akselerasjonen til bilen.
Jeg er på en skolepc nå og får ikke til å lime inn linken til løsningsforslaget, men man finner den på Sinus R1 - 8.1 Fart og akselerasjon.
Det er ikke oppgitt noe uttrykk for funksjonen og oppgaven skal altså løses grafisk. Den eneste opplysningen er grafen. Det de har gjort er å tegne inn tangenten for hvert punkt, hvilket gir v(t), farten etter t sekunder. Ser de bruker x = 6, men det er vel tilfeldig? Poenget er vel å finne stigningstallet til tangenten.
Det jeg ikke skjønner er hvordan man tegner en tangent med så lite informasjon. Mulig dette er et hull fra ungdomskolen?
Neste oppgave skjønner jeg. Da kan man bare tegne inn punktene fra a), trekke en linje og finne stigningstallet til den andrederiverte av s(t) som er a(t). Sant?
Jeg liker normalt ikke å spørre om hjelp om slike ting, men er litt på etterskudd og litt småstresset.

På forhånd takk og god helg!