Vi får informasjonen at isosceles trekanten x, y, z
har disse egenskapene
x = y
z= [tex]sqrt(2xy)[/tex]
Hvordan gjør jeg dette?
Bevis at en isosceles trekant har en rett vinkel
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Guru
x,y,z må vel være sidelengdene i den likebeinte trekanten. For å vise at den er rettvinklet må du vise at [tex]z^2=x^2+y^2[/tex]
Det gjenstår bare å manipulere den oppgitte informasjonen til denne ligningen. Merk først uttrykket 2xy under rottegnet i andre ligning, kjenner du igjen dette fra en algebraisk identitet? Hvordan kan dette uttrykket frembringes fra første ligning?
Husk at målet er å ende opp med pytagoras setning.
Det gjenstår bare å manipulere den oppgitte informasjonen til denne ligningen. Merk først uttrykket 2xy under rottegnet i andre ligning, kjenner du igjen dette fra en algebraisk identitet? Hvordan kan dette uttrykket frembringes fra første ligning?
Husk at målet er å ende opp med pytagoras setning.
Nei, det er ikke snakk om en likesidet trekant, men en likebent.kauguru1 wrote:Isosceles betyr vel at to av beina er like lange
altså x = y
men det betyr vel ikke at z er like lang
En trekant er rettvinklet hvis og bare hvis den oppfyller pytagoras´ setning.
ok
Herfra har jeg nå gjort følgende
[tex]z^2 = 2xy[/tex]
derfor er ved å fylle dette inn i min formel for x og y har vi nå:
y = [tex]\frac{2xy}{2x}[/tex] og samme for x
derfor er [tex]z^2 = (\frac{2xy}{2x})^2 + (\frac{2xy}{2x})^2[/tex]
er dette riktig vei å gå?
Herfra har jeg nå gjort følgende
[tex]z^2 = 2xy[/tex]
derfor er ved å fylle dette inn i min formel for x og y har vi nå:
y = [tex]\frac{2xy}{2x}[/tex] og samme for x
derfor er [tex]z^2 = (\frac{2xy}{2x})^2 + (\frac{2xy}{2x})^2[/tex]
er dette riktig vei å gå?
Ikke helt sikker på om du har misforstått noe her, men du må tenke over hva det er du faktisk skal bevise i oppgaven. Vi har en trekant der de tre sidelengdene er oppgitt i oppgaven. Oppgaven er å bevise at denne trekanten er rettvinklet. Som sagt er en trekant rettvinklet kun dersom sidelengdene oppfyller pytagoras lov. Den trekanten som er oppgitt i oppgaven har sider x,y=x og [tex]z=\sqrt{2xy}=\sqrt{2x^2}[/tex]. Det er da klart at [tex]x^2+y^2=z^2[/tex], sjekk ved innsetting av uttrykkene for y og z. Derfor er trekanten nødvendigvis rettvinklet, siden den oppfyller pytagoras lov.