Hei.
Et eksempel i ERGO Fysikk 2 er som følger:
Vi slipper en bil ned et skråplan. Følgende funksjon beskriver strekningen bilen har kjørt ved en hver tid:
[tex]s(t) = 1,72t^2[/tex]
Vi antar at [tex]v_0 = 0[/tex], og gjennom dobbeltderivasjon har vi at [tex]a = 3,44 m/s^2[/tex]. Farten er gitt ved:
[tex]v(t) = 3,44t[/tex].
I en oppgave senere i kapitlet (i seksjonen som omhandler Newtons lover og komponering/dekomponering av vektorer) blir vi bedt om å bruke opplysningene gitt over til å finne hellingsvinkelen til skråplanet. Her står jeg fast! Jeg ser jo at jeg bruke formelen for [tex]s(t)[/tex] til å finne lengden av hypotenusen i den rettvinklede trekanten skråplanet former, men jeg er jo også avhengig av å finne en av de to andre lengdene for å kunne finne vinkelen. Finner heller ikke ut noen dekomponeringsmetode som vil kunne funke her. Setter dermed stor pris på hjelp!
Fysikk - finne hellingsvinkel
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Kan du heller finne vinkelen mellom akselerasjonsvektoren til bilen og tyngdeakselerasjonen? Den vinkelen vil jo være nært beslektet med skråplanvinkelen, ikke sant?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
En annen mulighet er å finne farten på bunnen av helningen. Det er når farten er størst. Da kan du bruke bevaringsloven til å finne høyden. Da er det enkelt å finne vinkelen vha skalarproduktet.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Tomatsaus skrev:Problemet er at jeg ikke vet hvor bunnen av hellningen er.
Joda. Det er bare å finne toppunktet til fartsfunksjonen

"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper