Momentan akselerasjon i Fysikk 1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rembrandt
Descartes
Descartes

Hei,

jeg klarer ikke å forstå helt hva ligger i momentant akselerasjon og lurer på om noen kan hjelpe meg med det, evt. henvise til noen videoer eller forelesningsnotater der det står bedre om dette.

I tillegg lurer jeg på om hva som kreves å beherske i kapitlet om vei, fart og strekning.

Imøteser konstruktivt tilbakemelding
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
MrHomme
Descartes
Descartes
Sted: Hordaland

Momentan akselerasjon er ikke noe værre enn akselerasjonen i et bestemt øyeblikk i tiden. For eksempel etter 2sekunder. Dette er noe vi bruker når akselerasjonen ikke er konstant.

Normalt sett når man skal finne den gjennomsnittlige akselerasjonen gjør vi slik:

[tex]a=\frac{\Delta{v}}{\Delta{t}}[/tex]

I en momentanakselerasjon tar du bare bort delta tegnet ;)

For å beherske kapittelet trenger du å kunne derivasjon og enkel algebra.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
rembrandt
Descartes
Descartes

Takk for konstruktivt tilbakemelding. Slik jeg tolker svaret ditt så er gjennomsnittsakselerasjon deltV/delt t, mens momentat akselerasjon er akkurat ett punkt på grafen, som f.eks v= 2 m/s når t= 5s.
dette vil gi oss:
a = v/t = 2 / 5

Forstår jeg det riktig?

Imøteser tilbakemelding.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
ettam
Guru
Guru
Sted: Trondheim

Etter noe leting på Khan academy fant dette:

https://www.khanacademy.org/science/phy ... celeration

Håper dette er mulig å betrakte som en imøtekomming på din imøteseelse på konstruktiv tilbakemelding!

Etter noe mer overveielse vil kanskje følgende video funnet på KA forhåpetligvis fungere som en oppklaring for herværende problem rundt temaet akselerasjon:

https://www.khanacademy.org/science/phy ... celeration

Håper problemet herved er blitt frastilt noe mer oppklarende slik at at det er lettere å komprehere angjeldene tema innenfor mekanikken!
MrHomme
Descartes
Descartes
Sted: Hordaland

rembrandt skrev:Takk for konstruktivt tilbakemelding. Slik jeg tolker svaret ditt så er gjennomsnittsakselerasjon deltV/delt t, mens momentat akselerasjon er akkurat ett punkt på grafen, som f.eks v= 2 m/s når t= 5s.
dette vil gi oss:
a = v/t = 2 / 5

Forstår jeg det riktig?

Imøteser tilbakemelding.
Ser riktig ut det ja ;)
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
rembrandt
Descartes
Descartes

Takker for konstruktivt tilbakemelding. Er fortsatt usikker på det med momentant akselerasjon og trenger deres hjelp til oppgaven...

Oppgaven er formulert noe slikt:
b) Bruk grafen til å bestemme momentanakselerasjon ved tidspunktene 0,50s og 1,5s.

c) Ved et bestemt tidspunkt etter starten er momentanakselerasjon like stor som gjennomsnittsakselerasjonen som du fant i oppgave a. Finn dette tidspunktet ut fra grafen.

Henviser til grafen i Ergo Fysikk 1 boken oppgave 1.27.
Halvliter
Noether
Noether

MrHomme skrev:Momentan akselerasjon er ikke noe værre enn akselerasjonen i et bestemt øyeblikk i tiden. For eksempel etter 2sekunder. Dette er noe vi bruker når akselerasjonen ikke er konstant.

Normalt sett når man skal finne den gjennomsnittlige akselerasjonen gjør vi slik:

[tex]a=\frac{\Delta{v}}{\Delta{t}}[/tex]

I en momentanakselerasjon tar du bare bort delta tegnet ;)

For å beherske kapittelet trenger du å kunne derivasjon og enkel algebra.
Eg holder på med akkurat samme oppgåva som trådstarter, i samme bok, men klarer ikkje heilt å sjå korleis eg skal løyse oppåve b og c.

Dersom eg berre tar bort delta-tegnet får eg då verdiene v=4,3 når t=0,5 ? Då vil momentanakselerasjonen ved 0,5 sekund bli 8,6 m/s^2

Det stemmer dessverre ikkje med fasit.

På formelarket me har fått står det

Momentanakselerasjon:
[tex]a=\frac{dv}{dt}=v'(t)[/tex]

Bilde
Mattebruker

Vedk. punkt c:

Trekk ei rett linje gjennom startp. og endep. på v-t-grafen.

Stign.talet til dette linjestykket viser pr. definisjon middelakselerasjonen i det aktuelle tidsromet.

Viss du no parallellflytter dette linjestykket til du får tangering med v-t-grafen, då har du funne det tidspunktet der momentanakselerasjonen er lik middelakselerasjonen.
Var dette ei rimeleg grei forklaring ?
Halvliter
Noether
Noether

Mattegjest skrev:Vedk. punkt c:

Trekk ei rett linje gjennom startp. og endep. på v-t-grafen.

Stign.talet til dette linjestykket viser pr. definisjon middelakselerasjonen i det aktuelle tidsromet.

Viss du no parallellflytter dette linjestykket til du får tangering med v-t-grafen, då har du funne det tidspunktet der momentanakselerasjonen er lik middelakselerasjonen.
Var dette ei rimeleg grei forklaring ?
Det var det.

Finnes det ein matematisk løysning på dette, uten å ha ein funksjon me kan derivere og sette inn verdier for t?
Mattebruker

I mitt førre innlegg presenterte eg ei geometrisk løysing på problemet. Kan ikkje sjå der fins ei alternativ løysing
så lenge vi ikkje kjenner funksjonsuttrykket v = v ( t )
Halvliter
Noether
Noether

Supert!

Tusen takk for raskt svar!
Svar