sannsynlighet!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Aleks855
Rasch
Rasch

Ok, videoen bruker over normalt lang tid på prosesseringen.

Tar utgangspunkt i ei lottorekke.

Fra ei krukke med 34 kuler velges 7 tall ut i vilkårlig rekkefølge. Dette gjøres UTEN tilbakelegging. Det er uordnet, siden uansett rekkefølge de plukkes ut i, så lines de opp i stigende rekkefølge etter alle er trukket.

Antall kombinasjoner av kuler som kan trekkes ut er [tex]\frac{34!}{(34-7)!}[/tex] men siden rekkefølgen ikke spiller noen rolle, så dividerer vi bort alle permutasjonene. Det vi har da er [tex]\frac{34!}{7!(34-7)!} = {34 \choose 7[/tex]

Generalisert: Hvis vi har en n-størrelse populasjon, og skal velge ut k stk. uten tilbakelegging, uten hensyn til rekkefølge, så kan vi gjøre dette på [tex]n\choose k[/tex] forskjellige måter.

Altså utfører vi uordnet utvalg uten tilbakelegging med binomisk forsøk.

Har jeg gjort noe feil?
Last edited by Aleks855 on 27/12-2012 22:55, edited 1 time in total.
Image
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

svaret på oppgava er vel

[tex]\text P=g/m=\frac{2*4}{4!}=1/3[/tex]

:?:
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
2357
Lagrange
Lagrange

Aleks855 wrote: Har jeg gjort noe feil?
Det virker som du blander binomialkoeffisienter og binomiske forsøk.
tosha0007
Cayley
Cayley

Nå fikk jeg endelig sett videoen, det kan se ut som du blander binomialkoeffisienten og binomisk fordeling ;)

edit: litt for sen..

En av forutsetningene for binomiske fordeling er at vi har n uavhengige Bernoulli forsøk med konstant sannsynlighet p for "suksess" og 1-p for "ikke suksess". Uten tilbakeleggig vil vi ikke lenger ha uavhengighet da sannsynligheten for "suksess" i kast n avhenger av de tidligere forsøkene.

edit: Svært så mye rør jeg skriver i dag da..
Aleks855
Rasch
Rasch

Vil det si at noe jeg sa i videoen var feil? Er lottotrekning-eksempelet feil?
Image
fuglagutt
Fermat
Fermat

Det er ingen feil der, men det er ikke et eksempel på binomisk fordeling, da sannsynligheten ikke er fast.

Dog vil eksempelet kunne bruke binomialkoeffisienter til å gi antall mulige utvalg, men det er brukt av binomialkoeffisienter, og ikke binomisk sannsynlighetsregning :)
Aleks855
Rasch
Rasch

Så binomisk fordeling har sannsynlighetsfunksjonen [tex]{n\choose k}p^k (1-p)^{n-k}[/tex] og utfallene er uavhengige?

Mens binomiske forsøk er forsøk der antall utfall er [tex]{n\choose k}[/tex]?

Har jeg forstått det rett nå? Jeg hadde ingen formening om at dette var to forskjellige ting tidligere.
Image
fuglagutt
Fermat
Fermat

Aleks855 wrote:Så binomisk fordeling har sannsynlighetsfunksjonen [tex]{n\choose k}p^k (1-p)^{n-k}[/tex] og utfallene er uavhengige?

Har jeg forstått det rett nå? Jeg hadde ingen formening om at dette var to forskjellige ting tidligere.
Det første uttrykket stemmer. Binomiske forsøk derimot er jeg ikke sikker på at er riktig begrep, men vet heller ikke hva det kalles :) Et søk på binomiske forsøk fikk meg nemlig inn på binomisk fordeling :/

Likevel; Regner med at du tenker riktig, og det er det viktigste :D
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

[tex]{n \choose k}[/tex] regnes vel som binomialkoeffisienten. Hvis du har n stoler og k personer (hvor selvsagt [tex]n\geq k[/tex]). Så vil binomialkoeffisienten fortelle deg hvor mange forskjellige måter du kan plasere menneskene på stolene.

I hvilken rekkefølge du plasserer personene ned på stolene er irrelevant. (Forutsatt at personene er edru)
Last edited by Nebuchadnezzar on 28/12-2012 01:14, edited 1 time in total.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch

fuglagutt wrote:
Aleks855 wrote:Så binomisk fordeling har sannsynlighetsfunksjonen [tex]{n\choose k}p^k (1-p)^{n-k}[/tex] og utfallene er uavhengige?

Det første uttrykket stemmer. Binomiske forsøk derimot er jeg ikke sikker på at er riktig begrep, men vet heller ikke hva det kalles :) Et søk på binomiske forsøk fikk meg nemlig inn på binomisk fordeling :/

Likevel; Regner med at du tenker riktig, og det er det viktigste :D
Jeg får samme problemet ja: http://sinus1t.cappelendamm.no/binfil/d ... ?did=13336

Ser ut som de ikke differensierer mellom binomisk forsøk og binomisk sannsynlighetsfordeling.
Image
damc
Cayley
Cayley

Aleks855 wrote:Ok, hvis vi utelukker Wikipedia pga. dobbeltmoral (:lol:) så får vi heller diskutere på våre egne meritter.

Er du uenig i noe jeg sier i denne videoen? http://youtu.be/iOSp3veNbw4

Tar forbehold om at jeg refererer til noe jeg har sagt i en annen -- jeg ikke har publisert ennå, men det burde ikke ta vekk fra innholdet da du trolig er kjent med ordnet utvalg.
Hypergeometrisk fordeling: Man trekker uten tilbakelegging og det er da avhengighet mellom hver trekning.
Binomisk fordeling: Trekker med tilbakelegging, og det er uavhengighet mellom trekningene. (Enten har har stor k for at p holder seg konstant uansett)

Edit: I en klasse er flervalgsprøve med 10 spm. Et riktig svaralternativ. En i klassen tipper helt tilfeldig uten å ha lest til prøve. Hva blir p for at han får 4 riktige? vi har altså 10 over 4 forskellige måter å velge dette på, eller du kan sitte og skrive opp alle mulige måter også taste inn dette på kalkis tungvinn måte. Derfor er binomialkoeffisienten n over r med i formelen for binomiske sannsynligheter,.
Damc
Image
Post Reply