Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Det har ingenting å si hvilken mann vi velger. En mann har [tex]\frac{1}{4}[/tex] sannsynlighet for å få konen sin. Alle mennene har denne sannsynligheten.
Ser du da?
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
MrHomme wrote:Det har ingenting å si hvilken mann vi velger. En mann har [tex]\frac{1}{4}[/tex] sannsynlighet for å få konen sin. Alle mennene har denne sannsynligheten.
Ser du da?
Du tenker vel på hver mann for seg, men spørsmålet er "hva er sjansen for at nøyaktig en mann får kona si". Altså kun en, og ingen andre.
Jeg får [tex]P=\frac{27}{64 }\approx 42%[/tex] men veit ikke hva fasit er.
Binomisk er helt klart uten tilbakelegging, og hypergeometrisk er noe helt annet. Da er det jo gruppeinndeling og spørsmålet er "hva er sannsynligheten for at m stk plukkes fra gruppe 1, og n stk plukkes fra gruppe 2?".
The binomial distribution is frequently used to model the number of successes in a sample of size n drawn with replacement from a population of size N. If the sampling is carried out without replacement, the draws are not independent and so the resulting distribution is a hypergeometric distribution, not a binomial one.
Tar forbehold om at jeg refererer til noe jeg har sagt i en annen video jeg ikke har publisert ennå, men det burde ikke ta vekk fra innholdet da du trolig er kjent med ordnet utvalg.