Vektormannen skrev:@Emomilol: Hvordan er numerisk matematikk? Jeg må ha det eller numeriske metoder enten neste semester eller til høsten.
Vanskelig å vite hvordan jeg bør formulere meg, da jeg ikke har hatt numeriske metoder og dermed ikke vet hva jeg skal vektlegge i beskrivelsen slik at fagene kan sammenlignes.
Det fine med faget er at du har et
semesterprosjekt (som er i tre deler) som teller totalt 30% av karateren i faget. Prosjektet går i stor grad ut på å skrive MATLAB-kode. Ergo, du kan slappe litt bedre av på eksamen.
Pensum er greit beskrevet i "Subject"-kolonnen
her. Kort oppsummert er det (etter hukommelsen) enkle iterasjonsmetoder, matrisedekomposisjon, funksjonsapproksimasjon, approksimasjon av bestemte integral og løsning av ODEer. Både "endimensjonalt" og vektorer.
For å sammenligne med Lin.Met., så er Num.Mat. mye enklere. Det meste er sett før (Euler, Matlab, Newtons metode, ...) og nye ting som funksjonsapproksimasjon (Lagrange og Hermite interpolation polynomial) er veldig enkle å se for seg. Lin.Met. er et par nivå vanskeligere: mer abstrakt, mye ny notasjon og ganske bevisorientert. Numerisk matematikk er i stor grad anvendelse.
I tillegg så får du ha med deg læreboken, Rottman og et 61 siders hefte med forelesningsnotater på eksamen.