Fysikklekse, hjelp til 2 oppgaver

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
perchristianenge
Noether
Noether
Posts: 30
Joined: 15/03-2012 21:11
Location: KR.Sand
Contact:

Hentet fra Ergo Fysikk 1 Lærebok:

5.22) Tidtakeren på en 100-meter står ved målstreken. Han starter stoppkelokken idet han hører startskuddet. Hvor stor bli feilen i tidtakingen på grunn av dette? Blir tiden for kort eller for lang

5.23) a) En person A som ser person B hogge ved, legger merke til at synsinntrykk og lydinntrykk ikke henger sammen. Hvordan forklarer vi det?
b) Ved hjelp av enkle hjelpemidler skal A bestemme lydfarten i luft i dette tilfellet. Gjør rede for en fremgangsmåte A kan velge, og hvilke hjelpemidler han trenger. Diskuter feilkildene ved den framgangsmåten A har valgt.
Mvh,

Per Christian Enge
Realfagselev VG2
fuglagutt
Fermat
Fermat
Posts: 779
Joined: 01/11-2010 12:30

5.22) Husk på lydens hastighet (330m/s), så kan du prøve derfra.

5.23) Her må du huske på det samme, men lydens hastighet er ganske lav, spesielt sammenliknet med lysets hastighet, som er bildet man oppfatter.
perchristianenge
Noether
Noether
Posts: 30
Joined: 15/03-2012 21:11
Location: KR.Sand
Contact:

fuglagutt wrote:5.22) Husk på lydens hastighet (330m/s), så kan du prøve derfra.

5.23) Her må du huske på det samme, men lydens hastighet er ganske lav, spesielt sammenliknet med lysets hastighet, som er bildet man oppfatter.
Jeg er litt trøtt, så sliter litt med den oppgaven. Hvilken formel bruker du? Snakker om oppg. 5.22
Mvh,

Per Christian Enge
Realfagselev VG2
fuglagutt
Fermat
Fermat
Posts: 779
Joined: 01/11-2010 12:30

Et lite tips, prøv å unngå å ty til formel så lenge det er mulig. Prøv å se det på en intuitiv måte. På 5.22)

Tiden starter ved en tid t[sub]0[/sub], denne lyden som blir sendt (startskuddet) skal da reise 100m med farten 330m/s. Her kan du bruke s=vt, altså t = s/v. Dette gir ca 1/3 sekund forsinkelse, altså blir tiden for lang.
MrHomme
Descartes
Descartes
Posts: 433
Joined: 10/10-2012 16:37
Location: Hordaland

fuglagutt wrote:5.22) Husk på lydens hastighet (330m/s),.

Den er [tex]340m/s[/tex] ;)
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Post Reply