Rekursiv funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
okisou
Pytagoras
Pytagoras

Hei,
jeg forstår ikke helt hva oppgaven vil at jeg skal fram til. Kan noen hjelpe meg litt? Takk på forhånd!

Definer en rekursiv funksjon s fra mengden av utsagnslogiske formler til mengden av naturlige tall som er slik at hvis F er en utsagnslogisk formel, så er s(F) lik antall symboler i formelen F. Noen eksempler er følgende. (Merk at vi her er veldig nøyaktige med å ta med alle parenteser.)

s(P) = 1
s(!P) = 2
s((P -> Q)) = 5
s(((P -> Q) ^ !R)) = 10
Vektormannen
Euler
Euler

Jeg vet ikke hvordan de vil at du skal skrive hvordan funksjonen er definert, men poenget er vel noe sånt som at for eksempel s(A v B) = s(A) + s(B) + 1, s((A)) = s(A) + 2, og så videre? Hvis vi ser på den nederste så vil den bryte ned i rekursive steg omtrent som følger:

[tex]s(((P \Rightarrow Q) \wedge !R)) = s((P \Rightarrow Q) \wedge !R) + 2 = s((P \Rightarrow Q)) + s(!R) + 1 + 2 = s(P) + s(Q) + 3 + s(R) + 1 + 1 + 2 = 1+1+3+1+1+1+2 = 10[/tex]
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Post Reply