Begynte akurat å jobbe med emnet og fikk til første oppgave, men denne får eg ikke til å stemme med fasiten. Skjønner ikke helt fasiten heller siden det opprinnelige utrykket mister +1 i potensen når f(x) skal flyttes over til høyre side.
f(x) = x^(2x+1)
f'(x) = ?
Logaritmisk derivasjon
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
ln y = ln x^(2x+1)
ln y = (2x+1) * ln x
Derivasjon:
(1/y) = 2 ln x + (2x+1) * ln x
(1/y) = 2 ln x + ((2x+1)/x)
dy/dx = y * (2 ln x + ((2x+1)/x)
dy/dx = x^(2x+1) * ((2 ln x + (2x+1)/x))
edit: så vektormannen online og fikk ikke lest skikkelig
Får å få svaret:
x^(2x+1) * ((2x lnx)/x)+(2x+1)/x)
Så bruker man potensregelen, det blir minus 1 her, altså (x^(2x+1-1) fordi det er delt på x)
Altså:
x^(2x) * ((2x * ln x) + 2x + 1))
ln y = (2x+1) * ln x
Derivasjon:
(1/y) = 2 ln x + (2x+1) * ln x
(1/y) = 2 ln x + ((2x+1)/x)
dy/dx = y * (2 ln x + ((2x+1)/x)
dy/dx = x^(2x+1) * ((2 ln x + (2x+1)/x))
edit: så vektormannen online og fikk ikke lest skikkelig
Får å få svaret:
x^(2x+1) * ((2x lnx)/x)+(2x+1)/x)
Så bruker man potensregelen, det blir minus 1 her, altså (x^(2x+1-1) fordi det er delt på x)
Altså:
x^(2x) * ((2x * ln x) + 2x + 1))
-
- Pytagoras
Jeg kom fram til svaret du hadde før edit. Er det riktig svar? bare at det andre et mer detaljert og bedre? Skjønte ikke helt hva som skjedde der for å være ærlig. Men takker for kjapt svar 

Hei
Jeg er også en førsteårs-student og du må nok spørre en lærer. Jeg vil si at det er korrekt. Du får i hvertfall samme svar med x=2. Man kan jo prøve med induksjonsbevis da.
Og det hele var rett og slett at det var opphøyd i (-1) og dermed kunne man bruke potensregelen på det. Det ser bare bedre ut.
Jeg er også en førsteårs-student og du må nok spørre en lærer. Jeg vil si at det er korrekt. Du får i hvertfall samme svar med x=2. Man kan jo prøve med induksjonsbevis da.
Og det hele var rett og slett at det var opphøyd i (-1) og dermed kunne man bruke potensregelen på det. Det ser bare bedre ut.
Logaritmisk derivasjon går ut på å utnytte at
[tex]\frac{df(x)}{dx}=f(x)\cdot\frac{ d\ln(f(x))}{dx}[/tex]. (i Leibniz´ notasjon)
Samme "formel" i annen notasjon er
[tex]f^,(x)=f(x)(\ln(f(x)))^,[/tex] eller
[tex]Df=f\cdot D\ln(f)[/tex], hvor D står for derivasjonsoperatoren (derivasjon mht. argumentet til funksjonen f).
Logaritmisk derivasjon er typisk anvendbart på funksjoner der "x" er i eksponenten.
Generelt, for funksjoner på formen
[tex]f(x)=g(x)^{h(x)}[/tex], blir
[tex]f^,=f\cdot (\ln(f)^,=g^h\cdot \ln(g^h)^,=g^h(h\cdot \ln(g))^,=g^h(h^,\ln(g)+h\frac{g^,}{g})[/tex].
[tex]\frac{df(x)}{dx}=f(x)\cdot\frac{ d\ln(f(x))}{dx}[/tex]. (i Leibniz´ notasjon)
Samme "formel" i annen notasjon er
[tex]f^,(x)=f(x)(\ln(f(x)))^,[/tex] eller
[tex]Df=f\cdot D\ln(f)[/tex], hvor D står for derivasjonsoperatoren (derivasjon mht. argumentet til funksjonen f).
Logaritmisk derivasjon er typisk anvendbart på funksjoner der "x" er i eksponenten.
Generelt, for funksjoner på formen
[tex]f(x)=g(x)^{h(x)}[/tex], blir
[tex]f^,=f\cdot (\ln(f)^,=g^h\cdot \ln(g^h)^,=g^h(h\cdot \ln(g))^,=g^h(h^,\ln(g)+h\frac{g^,}{g})[/tex].