litt usikker på hva overskudd betyr, trenger hjelp!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta

hei, jeg er litt usikker på hva som menes med å finne overskudd av et stoff. Går det ut på hvilket stoff som blir ferdig først eller det vi må en måte har mest av?

eksempel Fe2O3+3Co har forholdet 1:3
jeg har funnet at mol av karbondioksid er 1.78mol og jern er 0.312mol (ved en regning i oppg, jeg vet er riktig)
og det vil si at det er 3ganger så mye jern. Da vi deler 1.78/3=0.59 og det siers jo at det forsatt er mere Co enn jern, men svaret blir jo jern??

annet eksempel for 2Cu+S her er forholdet 2:1 kobber har 0.314mol og sovel har 0.062 (som jeg fant ut på en regning oppg)
så dobbel så mye kobber til å reagerer med svovel, og da deler jeg 0.0314/2=0.0517mol, som vil si at svovel er overskudd

Så når er jeg veldig usikker hva gjør jeg feil??? :?
Is it better to try and fail than to not try at all !
2357
Lagrange
Lagrange

Det er vanskelig å følge deg. Først snakker du om jernoksid og kobolt, og dernest har du tall på karbondioksid og jern. Kan jeg få oppgaven ad verbatim?
Harvey Specter
Pytagoras
Pytagoras

Det er vel også snakk om karbonmonoksid hvis trådstarter har skrevet riktig. Så ja, oppgaven i sin helhet hadde hjulpet.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

er vel

[tex]Fe_2O_3+3CO=>2Fe+3CO_2[/tex]

==========
[tex]Cu+S=> Cu(II)S[/tex]
evt
[tex]2Cu+S=>Cu_2(I)S[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta

beklager jeg mente Cu og ikke Co,

og jeg jeg bare lurer på er at hva betyr "å finne overskudd", hva er liksom reglen hvordan ska man tenke? :)
Emilga
Riemann
Riemann

Når det ene stoffet er brukt opp, hvis du har noe igjen av det andre stoffet da, så er det som er igjen av det andre stoffet overskuddet.
kareena95
Brahmagupta
Brahmagupta

ogja takk, men hvordan vet jeg hvilket stoff som blir brukt opp først? :)

for man kan ikke si det stoffet som har høyest mol eller masse er den som er overskudd stoffet, kan du gi meg et eksempel hvis du gidder? :)
Post Reply