Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
hvis jeg faktoriserer oppe og nede står jeg igjen med null i nevner, vil det da si at grensen ikke eksiterer? Eller er det noe annen måte å gjøre det på?
Takk for svar!
Last edited by Fanboy on 04/09-2012 19:18, edited 1 time in total.
Er ikke helt sikker på hva du mener, men satte med mening 5 i nevneren, og da måtte jeg kompensere ved å gange med 5 også. Poenget er at jeg får uttrykket [tex]\frac{\sin 5x}{5x}[/tex], altså at det som står i nevneren er det samme som står i argumentet til sinus-funksjonen. Setter vi 5x=u her og tar grensen av hvert uttrykk i summen hver for seg, kan vi finne grensen. Men man trenger som sagt å kjenne til grenseverdien jeg nevnte i forrige post.
Uansett vil jeg anbefale å lære L'Hopitals regel. Den er max nyttig og den blir GARANTERT pensum etter hvert. I mellomtida har du muligheten til å briljere med en metode resten av klassen ikke kan. Den er strengt tatt veldig enkel