Og denne artikkelen er jo helt bak mål som de fleste andre artikler. Her feier journalisten alle elever som tar matematikk på VG2 under en kam. Det nevnes ikke at det er 4 eller 5 forskjellige mattefag en kan ta på dette trinnet. Videre nevnes det heller ikke om dette tallet er lavt eller høyt i forhold til tidligere år.
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=32533
Gjennomsnittet ligger vel på rundt [tex]3-3.3[/tex] gjevnt over.
Og det er nok en av disse de refererer til
http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Vider ... apport.pdf
http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Vider ... apport.pdf
Dog er jeg litt usikker på hvilken av disse 2P fagene som er "reelle".
http://skoleporten.udir.no/rapportvisni ... koletype=1
http://skoleporten.udir.no/rapportvisni ... koletype=1
Og angående neste år, så vil eksamensformene revurderes. Dog ser jeg ikke helt hvordan mer IKT kan hjelpe elever til å argumentere, resonnere, utlede, drøfte og bevise matematikk som det så fint står.
2.3. Eksamen i matematikk i grunnskolen og i videregående opplæring
Høsten 2012 vil Utdanningsdirektoratet foreslå en ny ordning for sentralt gitt skriftlig, todelt
eksamen i matematikk i grunnskolen og i videregående opplæring. Bakgrunnen for forslaget
er primært at læreplanens krav til bruk av digitale verktøy ikke blir godt nok ivaretatt
innenfor dagens eksamensordning. Forslagene til endring er basert på erfaringene med
eksamen i matematikk hittil i Kunnskapsløftet, tilbakemeldinger fra sensorer og sentrale
fagmiljøer. Et viktig formål er også å bedre kunne ivareta læreplanens kompetansemål med
krav til å argumentere, resonnere, utlede, drøfte og bevise i matematikk. Dette er
kompetanser som er viktige å ivareta til eksamen, og som internasjonale undersøkelser som
PISA og TIMSS Advanced viser at norske elever scorer relativt dårlig på sammenlignet med
elever i andre land.
Før Utdanningsdirektoratet gjør en endelig vurdering av om eksamensordningene i
matematikk skal endres, vil vi høsten 2012 publisere eksempeloppgaver. I
eksempeloppgavene vil alle eksamenskoder vil få nye minstekrav til digitale verktøy i
henhold til krav i læreplanen. I tillegg vil eksamenskodene i teoretisk matematikk og
programfag matematikk i videregående opplæring bli foreslått endret ved at del 1 av
eksamen skal vare i 3 timer, mens del 2 skal vare i 2 timer.
Hentet fra side 7 herfra
http://www.udir.no/Upload/Eksamen/4/Erf ... anguage=no