Hei, jeg finner ikke ut hva associativity er. Eller hva det betr på norsk..
Fant en artikkel om d på wikipedia men skjønte ikke stort av det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Associative
Er ikke sikker på om dette er videregående ting eller høyskole.
Men er det noen som kunne forklart hva dette er?
Hva betyr "associativity"
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det er asossiativt på norsk, og innebærer at rekkefølgen du utfører regneoperasjonene i, ikke har noen betydning.
F.eks vil 5 + 3 + 2, være asossiativt, fordi du vil få akkurat det samme svaret om du starter med å legge sammen 5 + 3, eller 3 + 2. Svaret vil uansett bli 10.
Derimot er 5 + 3 * 2, ikke assosiativt. Dette kan jeg vise ved å bruke paranteser. Ved å skrive det på denne måten, får jeg (5 + 3) *2 = 8 * 2 = 16. Dersom jeg setter parantesen et annet sted, vil jeg få et annet svar:
5 + (3*2) = 5 + 6 = 11.
For å si det enkelt, så kan du ikke endre svaret ved å sette inn paranteser, dersom et stykke er assosiativt.
Jeg har ikke studert pensumet fra videregående, men vil si det er en fordel å vite hva det vil si at noe er asossiativt. Senere vil du få enda større bruk for denne egenskapen.
F.eks vil 5 + 3 + 2, være asossiativt, fordi du vil få akkurat det samme svaret om du starter med å legge sammen 5 + 3, eller 3 + 2. Svaret vil uansett bli 10.
Derimot er 5 + 3 * 2, ikke assosiativt. Dette kan jeg vise ved å bruke paranteser. Ved å skrive det på denne måten, får jeg (5 + 3) *2 = 8 * 2 = 16. Dersom jeg setter parantesen et annet sted, vil jeg få et annet svar:
5 + (3*2) = 5 + 6 = 11.
For å si det enkelt, så kan du ikke endre svaret ved å sette inn paranteser, dersom et stykke er assosiativt.
Jeg har ikke studert pensumet fra videregående, men vil si det er en fordel å vite hva det vil si at noe er asossiativt. Senere vil du få enda større bruk for denne egenskapen.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
-
Guest
Ah! Tusen takk det hjalp godt påLGO wrote:Det er asossiativt på norsk, og innebærer at rekkefølgen du utfører regneoperasjonene i, ikke har noen betydning.
F.eks vil 5 + 3 + 2, være asossiativt, fordi du vil få akkurat det samme svaret om du starter med å legge sammen 5 + 3, eller 3 + 2. Svaret vil uansett bli 10.
Derimot er 5 + 3 * 2, ikke assosiativt. Dette kan jeg vise ved å bruke paranteser. Ved å skrive det på denne måten, får jeg (5 + 3) *2 = 8 * 2 = 16. Dersom jeg setter parantesen et annet sted, vil jeg få et annet svar:
5 + (3*2) = 5 + 6 = 11.
For å si det enkelt, så kan du ikke endre svaret ved å sette inn paranteser, dersom et stykke er assosiativt.
Jeg har ikke studert pensumet fra videregående, men vil si det er en fordel å vite hva det vil si at noe er asossiativt. Senere vil du få enda større bruk for denne egenskapen.

