Nå er det fullt kjør før matteeksamen 2012, og mens jeg jobbet, kom jeg til å tenke på et par ting:
1. I en tekstoppgave [En fotball og en shorts koster 500kr. 2 fotballer og 3 shorts koster 1200kr. Hvor mye koster en fotball? Hvor mye koster en shorts?] brukte jeg likningssett som løsningsmetode. Det sto at jeg skulle begrunne svaret, men hvordan gjør jeg det? Begrunner jeg svaret ved å sette prøve på svaret?
I en annen liknende oppgave måtte jeg gjøre om målenheter, og deretter finne ut hvilket tall som var størst. Også her, måtte jeg begrunne svaret.
[Hvilken båt går raskest? (1 knop: 1,852 km/t 1 m/s: 3,6 km/t)
Båt A: 65 knop
Båt B: 100 km/t
Båt C: 30 m/s ]
Jeg ser ikke hvordan jeg kan begrunne svaret, med mindre det bare er å vise til utregningen.
2. Trekk sammen uttrykket: 7b+8a+2a-b
7b+8a+2a-b=10a+6 .. men skal jeg faktorise dette ned til 2(5a+3a) ? Blir litt usikker på hvor jeg skal "stoppe" og trekke sammen uttrykket.
3. Jeg har sett at avrunding varierer i praktiske oppgaver. (Altså om du skal runde opp eller ned.) Finnes det "regler" av noe slag for dette?
Et eksempel på en oppgave: Diameteren i en motorsylinder skal utvides. Høyden skal være 57,8 cm, og volumet skal ikke overstige 125 cm^3. Hvor stor kan diameteren maksimalt være?
..her kom jeg fram til at diameteren maksimalt kunne være 52,4875. Jeg rundet opp til 52,5, men jeg skulle tydeligvis ha rundet ned til 52,4.
En annen oppgave: På Stortinget må 2/3 av 169 personer være tilstede dersom Grunnloven skal endres. Hvor mange personer må være til stede dersom Grunnloven skal endres? .. her fikk jeg også et desimaltall: 112,66. Skal jeg runde opp eller ned? Selv ville jeg rundet opp, men jeg er usikker o:
Tusen takk på forhånd til svar! Blir veldig takknemlig! Er frustrerende å komme på slike spørsmål når man ikke har muligheten til å spørre på skolen ;(
Eksamensspørsmål - svar helst før mandag!
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
1: Vis utregning, så får du nok uttelling. Likningssystem er en flott løsningsmetode.
På båtoppgaven kan du gjøre om alle fartsenhetene til EN enhet. Altså gjør om alle til for eksempel knop, og se da hvem som har høyest fart.
2: Mange sensorer liker at du faktoriserer. Skriver du hele greia, så viser du hvor mye du kan.
Jeg ville skrevet [tex]7b+8a+2a-b = 10a+6b = \underline{\underline{2(5a+3b)}}[/tex] så har vi dekt alle baser!
3: Høyden er oppgitt med 3 gjeldende siffer. Da er det en grei tommelfingerregel at svaret ditt ikke skal ha mer enn 3 gjeldende siffer. 52.5 er, så vidt jeg ser, den beste avrundingen. Men du må ta høyde for at kanskje 52.4875 ikke er HELT riktig svar. Kanskje de runder til 52.4 fordi de fikk 52.4298 eller noe. Det kan variere basert på hvor mange gjeldende siffer du jobba med under utregninga. Kanskje boka bruke flere eller færre enn du gjorde, og fikk et litt annerledes svar som gjorde at de runda nedover i stedet.
Nå er det jo slik at MINST halvparten av de 169 representantene må være tilstede. Og ordet "minst" hjelper oss. Da MÅ vi runde oppover, siden det er umulig at nøyaktig halvparten er med. Da må vi ha 85 personer tilstede. MINST!
På båtoppgaven kan du gjøre om alle fartsenhetene til EN enhet. Altså gjør om alle til for eksempel knop, og se da hvem som har høyest fart.
2: Mange sensorer liker at du faktoriserer. Skriver du hele greia, så viser du hvor mye du kan.
Jeg ville skrevet [tex]7b+8a+2a-b = 10a+6b = \underline{\underline{2(5a+3b)}}[/tex] så har vi dekt alle baser!

3: Høyden er oppgitt med 3 gjeldende siffer. Da er det en grei tommelfingerregel at svaret ditt ikke skal ha mer enn 3 gjeldende siffer. 52.5 er, så vidt jeg ser, den beste avrundingen. Men du må ta høyde for at kanskje 52.4875 ikke er HELT riktig svar. Kanskje de runder til 52.4 fordi de fikk 52.4298 eller noe. Det kan variere basert på hvor mange gjeldende siffer du jobba med under utregninga. Kanskje boka bruke flere eller færre enn du gjorde, og fikk et litt annerledes svar som gjorde at de runda nedover i stedet.
Nå er det jo slik at MINST halvparten av de 169 representantene må være tilstede. Og ordet "minst" hjelper oss. Da MÅ vi runde oppover, siden det er umulig at nøyaktig halvparten er med. Da må vi ha 85 personer tilstede. MINST!