Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.
Har kommet over en umulig nøtt som verken jeg eller noen i min nærmeste familie klarer å løse.
Mulig vi ikke er så matematisk av oss, men forhåpentligvis er det kanskje noen her som klarer denne?
Vet igrunn ikke om matematikk er løsningen, men kan liksom ikke se for meg noe annet.. ?
Hvis du vil bruke matematikk til å løse den, kan du tenke deg venstresiden som en tverrsum der sifrene er variabler, men det er mye enklere å tenke på hvorfor fasongen til firetallet gjør den for tvetydig til å havne på noen av venstresidene.
2357 wrote:Hvis du vil bruke matematikk til å løse den, kan du tenke deg venstresiden som en tverrsum der sifrene er variabler, men det er mye enklere å tenke på hvorfor fasongen til firetallet gjør den for tvetydig til å havne på noen av venstresidene.
Etter å ha sittet her som noen spørsmålstegn, så gikk det plutselig opp et lys til fruen.
Aleks855 wrote:
Og forresten, hvorfor er tallet 4 så strategisk unngått? Ser jo at det ville skapt et problem fordi "teller det, eller teller det ikke?"
4 kan jo skrives med både lukket og åpen topp, så det kan skape problemer om noen bestemmer seg for å gjenfortelle oppgaven, og plutselig skriver firetallene på en annen måte.