Hvor lang er korden?

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
LAMBRIDA
Ramanujan
Ramanujan

Jeg har en oppgave som jeg har regnet på og kommet frem til et svar.,Svaret mener jeg er rett, men det hadde vært interessant å sett om andre får det samme som jeg eller ikke.

Oppgaven
Vi har tre sirkler med henholdsvis 4 cm 4 cm og 5 cm i diameter som ligger tett inntil hverandre på en rekke og på et flatt underlag.,Vi tenker oss en rett linje som går over diameteren til de to like store sirklene og helt fra begynnelsen på denne linjen og sirkelen trekker vi opp en rett linje som går skrått opp mot den største sirkelen og blir liggende oppå denne.,Nå blir det en korde på den midterste sirkelen, og hvor lang er den?

Da er jeg spent på svar.
Brahmagupta
Guru
Guru

Mener du at den siste linja tangerer den største sirkelen, eller at den ender i det øverste punktet i forhold til underlaget?
LAMBRIDA
Ramanujan
Ramanujan

Den siste linja ender ikke i øverste punktet på den største sirkelen, men tangerer i forkant av topp-punktet sett fra underlaget.
Post Reply