Oppgaven lyder som følgende:
55 % av elevene er jenter
60% av elevene spiller forball, og av disse er 20% jenter
Utfall:
A: Eleven er jente
B: Elevene spiller fotball
Vi skal da regne ut P(B/A) og P(B/A) ( over A skal det være strek - komplement)
Så langt har jeg kommet:
P(A) = 0,55 P(A)komplement = 0,45
P(B) = 0,55x0,2 + 0,45x0,4 = 0,29
Hvordan resonerer jeg meg frem til de ovennevnte?
Hvordan finner jeg P (AuB) og P(A∩B)?
Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg, da det ikke er lenge til eksamen og syntes dette er litt vanskelig...
Trenger hjelp til statistikk!!!
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Først litt typografi.
Om tastaturet ditt likner mitt, vil du til venstre for tasten med 1 og ! ha en tast med | og §. Bruk heller denne streken framfor /. Ideelt sett lærer du deg å bruke koden
istendenfor. I fullverdig [tex]\LaTeX\[/tex] vil denne gi riktig mellomrom rundt tegnene dine, der | heller brukes til mer kompakte uttrykk som absoluttverdi.
Streken over A kan lages på mange måter. For eksempel virker følgende kode:
Dessuten kan du lage [tex]\cup[/tex] og [tex]\cap[/tex] med henholdsvis
og
Ellers anbefaler jeg å lese denne om hvordan du typesetter på forumet:
http://i.imgur.com/UWnxf.png
Nå over til oppgaven:
Om tastaturet ditt likner mitt, vil du til venstre for tasten med 1 og ! ha en tast med | og §. Bruk heller denne streken framfor /. Ideelt sett lærer du deg å bruke koden
Code: Select all
\mid
Streken over A kan lages på mange måter. For eksempel virker følgende kode:
\overline{A}
\cup
\cap
http://i.imgur.com/UWnxf.png
Nå over til oppgaven:
Den siste delen av setningen sier at [tex]P(A \mid B) = 0.2[/tex], og tilsvarende [tex]P(\overline{A} \mid B) = 0.8.[/tex] Kombinert med [tex]P(A) = 0.55[/tex] og [tex]P(B) = 0.6[/tex] er det bare å gå igang med Bayes' teorem.Lipette wrote:60% av elevene spiller forball, og av disse er 20% jenter
P(A|B) er unektelig 0.2, da den gis av oppgaveteksten. Det andre svaret fremkommer av 0.2/0.55, men det er ikke umiddelbart åpenbart for meg hvorfor det er gjort.
EDIT: Svarene gir mening om 20% av hele klassen var jenter som spiller fotball, ikke at 20% av de som spiller fotball er jenter.
EDIT: Svarene gir mening om 20% av hele klassen var jenter som spiller fotball, ikke at 20% av de som spiller fotball er jenter.