Statistikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
aiv
Noether
Noether

Jeg har ei oppgave som jeg ikke klarer, så tenkte jeg noen her inne kunne klarere den. Jeg har metoden som skal brukes og fasiten, klarer den fremdeles ikke.

Oppgaven:
Et relativt uskyldig motorproblem opptrer på gjennomsnittlig tre av tusen flyturer med en spesiell flytype. For å avdekke problemet i forkant har en utviklet en test som er rask å utføre. Testen indikerer feil på 5 % av alle fly som er i orden(falsk alarm), og mislukkes i å avsløre problemet 2 % av de flyene som er utsatt for feilen( manglende alarm). Det foreligger et forslag om at en skal anvende denne testen før hver flyavgang og holde igjen flyet for full motorkontroll hver gang testen indikerer feil. Bestem sannsynligheten for at et fly som holdes igjen for full motorkontroll, skal ha feilen.

Bayes likhet skal brukes og 5.57 % er fasiten...

Noen som klarer å sette den opp?
Kork
von Neumann
von Neumann

Jeg tror dette er rett:

Image
Post Reply