Sentrum i trekants omskrevne sirkel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
malef
Grothendieck
Grothendieck

Jeg skal finne sentrum i en trekants omskrevne sirkel på to forskjellige måter. Den ene måten er grei: finne skjæringspunktet for midtnormalene. Den andre måten beskriver fasiten slik:

Sentrum kan også finnes ved å tegne to linjer som skjærer trekanten og så konstruere midtnormalene til de to linjestykkene.

Jeg tolker dette tydeligvis helt feil, for jeg får følgende:

Image

Sentrum funnet ved metode 1 er S på tegningen, mens "sentrum" funnet med min tolkning av metode 2 er M.

Kan noen forklare dette for for meg?

Edit: endret "sentrum av trekant" til "sentrum av trekants omskrevne sirkel"
PeterGriffin
Cantor
Cantor

Dårlig og forvirrende skrevet av fasiten i mine øyne.

Kan ikke se at skjæringspunktet til midtnormalene til to vilkårlig tegnete linjer som skjærer trekanten skal danne sentrum i trekantens omskrevne sirkel.

Men noen som er bedre enn meg i matte ser helt sikkert at det stemmer...:P
Kork
von Neumann
von Neumann

Trekk en linje som skjærer sirkelen to steder, skjæringspunktene er A og B. Konstruer midtnormalen til AB.

Trekk en ny linje som ikke er parallell med den forrige, skjæringspunktene med sirkelen er C og D. Konstruer midtnormalen til CD.

Skjæringspunktet mellom midtnormalene er sentrum av sirkelen.

EDIT: ups, må lære meg å lese.
Last edited by Kork on 16/03-2012 16:20, edited 1 time in total.
Per Spelemann
Dirichlet
Dirichlet

Hvis du kjenner til en trekants Euler-linje, så kan du prøve å bruke den til å finne en alternativ konstruksjon av sentrum for den omskrevne sirkelen.
malef
Grothendieck
Grothendieck

Takk for svar, alle sammen. Blir fremdeles ikke klok på fasiten, men med Kork sin metode kan jeg nå i alle fall hake av oppgaven som løst uansett :) Må tygge litt mer på Euler-linjen.
Post Reply