interferens med lyd

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
carina1234
Noether
Noether

har to oppgaver jeg sliter med, håper noen kan hjelpe meg selv om dette er fysikk. er ikke noe svar å få inne på fysikkforumene så.

lys med bølgelengde 540nm treffer en dobbelspalte, avstanden mellom spaltene er 5, 00 µm. beregn retningsvinkelen Ѳ3 for lysmaksimum av 3. orden. vet at svaret er 18,9 grader, kommer meg bare ikke fram dit. er maksimum av 10 orden mulig for denne oppstillingen? da vet jeg også at svaret er nei, men ikke hvorfor.

fra en spalte kommer det ensfarget lys med bølgelengder 600 nm og treffer 2 smale spalter i innbyrdes avstand 0,10 mm. på en skjerm i avstanden 2,00 m får vi et interferensmønster.
hva er grunnen til at vi får vekselvise lysminimum og lysmaksimum utover på hver side? hva er avstanden på skjermen mellom det sentrale lysmakimumet og 2. lysmaksimum til en av sidene, igjen har jeg svaret som er 24 mm, men ikke fremgangsmåten.
ettam
Guru
Guru

carina1234 wrote:har to oppgaver jeg sliter med, håper noen kan hjelpe meg selv om dette er fysikk. er ikke noe svar å få inne på fysikkforumene så.

lys med bølgelengde 540nm treffer en dobbelspalte, avstanden mellom spaltene er 5, 00 µm. beregn retningsvinkelen Ѳ3 for lysmaksimum av 3. orden. vet at svaret er 18,9 grader, kommer meg bare ikke fram dit. er maksimum av 10 orden mulig for denne oppstillingen? da vet jeg også at svaret er nei, men ikke hvorfor.
Bruk:

[tex]sin \theta_3 = \frac{n \cdot \lambda}{d}[/tex]

der [tex]n = 3[/tex] , [tex]\lambda = 540 \cdot 10^{-9}m[/tex] og [tex]d = 5,00 \cdot 10^{-6}m[/tex]
ettam
Guru
Guru

carina1234 wrote:
fra en spalte kommer det ensfarget lys med bølgelengder 600 nm og treffer 2 smale spalter i innbyrdes avstand 0,10 mm. på en skjerm i avstanden 2,00 m får vi et interferensmønster.
hva er grunnen til at vi får vekselvise lysminimum og lysmaksimum utover på hver side? hva er avstanden på skjermen mellom det sentrale lysmakimumet og 2. lysmaksimum til en av sidene, igjen har jeg svaret som er 24 mm, men ikke fremgangsmåten.
"Vekselvise lysmaks og lysmin?" ...det vet du vel selv?

Beregninger (tips):

1) Finn retningen [tex]\theta_2[/tex] etter liknende framgangsmåte som den over.

2) Tegn figur, og du vil se at [tex]tan \theta_2 = \frac{a}{L}[/tex], der [tex]a[/tex] er avstanden det spørres etter og [tex]L[/tex] er avstanden fra dobbeltspalten til skjermen.

Til slutt et lite hjertesukk: Bruk stor bokstav etter punktum, da er det lettere å lese en tekst! :wink:
carina1234
Noether
Noether

lys med bølgelengde 540nm treffer en dobbelspalte, avstanden mellom spaltene er 5, 00 µm. beregn retningsvinkelen Ѳ3 for lysmaksimum av 3. orden. vet at svaret er 18,9 grader, kommer meg bare ikke fram dit. er maksimum av 10 orden mulig for denne oppstillingen? da vet jeg også at svaret er nei, men ikke hvorfor.[/quote]

Bruk:

[tex]sin \theta_3 = \frac{n \cdot \lambda}{d}[/tex]

der [tex]n = 3[/tex] , [tex]\lambda = 540 \cdot 10^{-9}m[/tex] og [tex]d = 5,00 \cdot 10^{-6}m[/tex][/quote]

fikk 0.324 til svar, og det skal være 19,8. sannsynligvis bare jeg som er evneveik her. har kun spørsmål og fasit, ikke noe bok, da den ikke kommer ut før neste mnd. så sliter litt med å lære med hvordan jeg gjør det her.
2357
Lagrange
Lagrange

Bruk arcussinus på svaret ditt for å finne vinkelen.
carina1234
Noether
Noether

ok, tusen takk. da får jeg det nok til.
Post Reply