Hei!
Har en prøve i morgen i funksjoner og kom over noen oppgaver der jeg må bruke lineær regresjon, men jeg aner ikke hvordan jeg gjør det. Er det noen som kan forklare meg?
Har forresten en Casio fx 9860GII SD hvis det skulle spille noen rolle..
Takk på forhånd!
Lineær regresjon på kalkulator
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Grothendieck
Kanskje litt sent svar, men her er "oppskriften"...
Legg inn verdiene av x og y i STAT-menyen, x i List 1, y i List 2.
Trykk F1(GRPH), trykk F1 en gang til (GPH1). Da får du opp en tegning av punktene i koordinatsystem.
Trykk F1 tredje gang (CALC), og trykk så på F2 (X), og så på F1 (aX+b). Og du får verdiene av a og b i ligningen for linja, som er på formen ax+b.
Dersom du skal vurdere hvor god modell dette er for tallene, trykk F6(Draw), så får du se linja tegnet i samme kooordinatsystem som punktene.
Skal du finne ut noe mer av grafen for funksjonen, kan du trykke F5(Copy), og så EXE, og funksjonen blir automatisk lagt inn i GRAPH-menyen på kalkulatoren.
Ellers trykker du bare (2 ganger) på "EXIT"-knappen til du kommer ut i STAT-vinduet igjen.
Legg inn verdiene av x og y i STAT-menyen, x i List 1, y i List 2.
Trykk F1(GRPH), trykk F1 en gang til (GPH1). Da får du opp en tegning av punktene i koordinatsystem.
Trykk F1 tredje gang (CALC), og trykk så på F2 (X), og så på F1 (aX+b). Og du får verdiene av a og b i ligningen for linja, som er på formen ax+b.
Dersom du skal vurdere hvor god modell dette er for tallene, trykk F6(Draw), så får du se linja tegnet i samme kooordinatsystem som punktene.
Skal du finne ut noe mer av grafen for funksjonen, kan du trykke F5(Copy), og så EXE, og funksjonen blir automatisk lagt inn i GRAPH-menyen på kalkulatoren.
Ellers trykker du bare (2 ganger) på "EXIT"-knappen til du kommer ut i STAT-vinduet igjen.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.