Matematikk software

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Gabs88
Pytagoras
Pytagoras

Driver med forkurs matte nå og kommer til å gå videre som ingeniør, lurer på om noen har ett forslag til god matte-software som kan brukes til å skrive forskjellige matematiske problemer eventuelt løse dem og?
Plato klagde på ungdommen allerede for 2400 år siden, lurer på hva han hadde tenkt om oss.
Oddis88
Jacobi
Jacobi

Har du søkt litt rundt på forumet? Man finner mye rart hvis man leter der :)
Maple er et godt alternativ.
Gabs88
Pytagoras
Pytagoras

Yeah, har funnet frem til Maple allerede, lurte i grunn mest på hvem konkurrentene er.
Plato klagde på ungdommen allerede for 2400 år siden, lurer på hva han hadde tenkt om oss.
drgz
Fermat
Fermat

Mathematica og Matlab m/ symbolic toolbox er i alle fall to muligheter.
Kork
von Neumann
von Neumann

Jeg bruker MathType til å skrive oppgaver og formler, veldig lett å bruke sammen med Word.
Gabs88
Pytagoras
Pytagoras

Hva er enklest å komme i gang med?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Smaken er som baken, selv foretrekker jeg maple i kombinasjon med Geogebra.

http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=30803

Her er eksempel påhvordan en kan løse en oppgave raskt i maple. Legg merke til symbolene på venstre side.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Karl_Erik
Guru
Guru

Det kommer litt an på hva du vil gjøre. Om du vil ha programvare som lar deg skrive med matematisk notasjon på en god og oversiktlig måte er (La)TeX det klart beste jeg har brukt. Andre varianter her er OpenOffice Math, som kanskje er hakket lettere å komme inn i, men gå heller for LaTeX.

Om du er interessert i programvare som kan løse problemer for deg vet jeg at Maple, som tidligere ble nevnt, skal kunne gjøre dette. Jeg har ikke brukt det, men har brukt MATLAB og Mathematica. Begge disse vet jeg er ok, og bør nok oppfylle dine behov. Begge deler er nok overkommelige å komme i gang med, men ikke så lette at du ikke må belage deg på å kunne bruke dem helt uten å lese deg litt opp på ting. Disse to er nok også litt dyre selv i studentutgaver, tror jeg, men om du går på et universitet/høyskole er det en viss sjanse for at de har slikt tilgjengelig på datamaskinene sine.
Post Reply