Sitter her å sliter med en likning. Jeg pleier vanligvis å greie likning med to ukjente, men når det har med år, måneder og sånt så greier jeg det ikke av en eller annen grunn. Oppgaven går som følger:
"I år er du, mamma, dobbelt så gammel som meg. Da jeg var 10,5 år var du tre ganger så gammel som meg." Hvor gamle er mor og datter?
Mor = x
Datter = y
1. x = 2y
2. y = 10,5 = x = 3 * 10,5
Likning 2 har jeg sikkert skrevet opp på helt feil måte, men skjønner ikke hvordan jeg skal sette den opp?
Likning med to ujente
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Fibonacci
Hei!
Du har begynt riktig! Det du må huske på, er at oppgaven handler om to forskjellige tidspunkter: Dagen i dag, hvor mor er x år og datter y år, og den gangen datter var 10,5 år. Dette er ikke samme tidspunkt, så y er ikke lik 10,5! Da må vi jobbe litt før vi kan bruke den andre opplysningen vi fikk, nemlig at mor var tre ganger eldre da datter var 10,5.
Hvis vi sier at det har gått t år siden datteren var 10,5 år til i dag, hvor hun er y år, vet vi at moren også har blitt t år eldre siden den gang til nå, hvor hun er x år. Likens vet vi at hvis vi trekker t år fra y, kommer vi tilbake til der hvor datteren var 10,5 år - og hvis vi trekker t år fra x, har vi alderen til moren på det samme tidspunktet.
Klarer du nå å uttrykke den andre opplysningen du fikk, ved hjelp av t i tillegg til x og y?
Du har begynt riktig! Det du må huske på, er at oppgaven handler om to forskjellige tidspunkter: Dagen i dag, hvor mor er x år og datter y år, og den gangen datter var 10,5 år. Dette er ikke samme tidspunkt, så y er ikke lik 10,5! Da må vi jobbe litt før vi kan bruke den andre opplysningen vi fikk, nemlig at mor var tre ganger eldre da datter var 10,5.
Hvis vi sier at det har gått t år siden datteren var 10,5 år til i dag, hvor hun er y år, vet vi at moren også har blitt t år eldre siden den gang til nå, hvor hun er x år. Likens vet vi at hvis vi trekker t år fra y, kommer vi tilbake til der hvor datteren var 10,5 år - og hvis vi trekker t år fra x, har vi alderen til moren på det samme tidspunktet.
Klarer du nå å uttrykke den andre opplysningen du fikk, ved hjelp av t i tillegg til x og y?
-
- Fibonacci
1. x = 2yAkkumulator wrote:Hei!
2. y = 10,5 + t
Og da må jeg finne ut hva t er? Må jeg sette opp likningen sånn her, da...
x = 2(10,5 + t)
x = 21 + t