Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
a) I telleren har du et uttrykk som er på formen [tex]a^2 - b^2[/tex]. Det vet vi fra konjugatsetningen/3. kvadratsetning at vi kan skrive som [tex](a-b)(a+b)[/tex]. Siden [tex]121 = 11^2[/tex] får vi da i telleren at [tex]x^2 - 121 = (x-11)(x+11)[/tex]. Ser du hvordan du kan forkorte da?
b) Uttrykket i nevneren har samme form som telleren hadde i oppgave a). Kan du klare å faktorisere den? I telleren har du et andregradspolynom. Hvis du kan finne nullpunktene til dette polynomet så vet du at polynomet kan faktoriseres til [tex]a(x-x_1)(x-x_2)[/tex] der [tex]x_1[/tex] og [tex]x_2[/tex] er nullpunktene og [tex]a[/tex] er tallet som står foran [tex]x^2[/tex]-leddet. Hva blir disse nullpunktene, dvs. løsningene på ligningen [tex]3x^2 - 30x + 75 = 0[/tex]?
Siden [tex]121 = 11^2[/tex] får vi da i telleren at [tex]x^2 - 121 = (x-11)(x+11)[/tex]. Ser du hvordan du kan forkorte da?
Er litt usikker på det, blir det bare [tex]x+11[/tex] kanskje? o:
b) Uttrykket i nevneren har samme form som telleren hadde i oppgave a). Kan du klare å faktorisere den? I telleren har du et andregradspolynom. Hvis du kan finne nullpunktene til dette polynomet så vet du at polynomet kan faktoriseres til [tex]a(x-x_1)(x-x_2)[/tex] der [tex]x_1[/tex] og [tex]x_2[/tex] er nullpunktene og [tex]a[/tex] er tallet som står foran [tex]x^2[/tex]-leddet. Hva blir disse nullpunktene, dvs. løsningene på ligningen [tex]3x^2 - 30x + 75 = 0[/tex]?
Ifølge boka så skal det være mulig å løse oppgaven uten nullpunktmetoden. Den metoden lærer vi også først ved neste delkapittel.
Så på oppgave a) har jeg forsatt bare svaret på telleren (x+11?).
a) Ja, du kan forkorte x-11 slik at du står igjen med x+11 i telleren. Men har du ikke noe igjen i nevneren også?
b) Ok, da må vi gjøre det på andre måter. Nevneren regner jeg med er grei. I telleren så kan du først faktorisere ut 3 (det er jo en faktor i alle ledd), slik at du har [tex]3(x^2 - 10x + 25)[/tex]. Se på det som står i parentesen. Ser dette ut som noe du kan ha fått ved å bruke andre kvadratsetning? Kan du bruke kvadratsetningen baklengs på dette uttrykket?
Vektormannen wrote:
b) Ok, da må vi gjøre det på andre måter. Nevneren regner jeg med er grei. I telleren så kan du først faktorisere ut 3 (det er jo en faktor i alle ledd), slik at du har [tex]3(x^2 - 10x + 25)[/tex]. Se på det som står i parentesen. Ser dette ut som noe du kan ha fått ved å bruke andre kvadratsetning? Kan du bruke kvadratsetningen baklengs på dette uttrykket?
Et lurt tips når det gjelder tex-kodene er at du kan holde musepekeren over tex-bildene for å se kodene som ble skrevet for å lage dem. Så hvis du lurer på hvordan noe ble skrevet i tex så er det bare å holde musepekeren over bildet.
Hmm, det var rart. Fasiten sier at det er [tex]\frac{3x+15}{x-5}[/tex] som er riktig. Men det ser riktig ut det du har gjort. Spør læreren imorra for sikkerhetsskyld uansett.
Sorry, her er det jeg som har rotet det til! I den opprinnelige oppgaven var det jo [tex]3x^2 + 30x + 75[/tex], med pluss foran 30x-leddet. Jeg har på en eller annen måte fått det til å bli minus. Selve regningen blir veldig lik, men i stedet for [tex]3(x-5)^2[/tex] så blir det da [tex]3(x+5)^2[/tex] i telleren. Da får vi: