Når det gjelder det første så mente jeg at trekanten ABC er tiltet mot oss. Hva har D med det å gjøre? Når pyramiden dreies så må den dreies mer enn 90 grader for at trekanten BCD skal ligge i xy-planet, ser du det? Da vil trekant ABC også dreies mer enn 90 grader.
Vektor-oppgave fra eksamensett
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
Vektormannen
- Euler

Til det siste: Ja, det er så enkelt
. Men hvor har du 1/3 fra? Avstanden fra (0,0,0) til (16/9, 16/9, 8/9), altså avstanden fra A til planet før pyramiden ble tiltet, er ikke 1/3, men 8/3!
Når det gjelder det første så mente jeg at trekanten ABC er tiltet mot oss. Hva har D med det å gjøre? Når pyramiden dreies så må den dreies mer enn 90 grader for at trekanten BCD skal ligge i xy-planet, ser du det? Da vil trekant ABC også dreies mer enn 90 grader.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
[tex]$$\vec{AR} = \left[ {{{16} \over 9},{{16} \over 9},{8 \over 9}} \right]$$[/tex]Vektormannen wrote:Til det siste: Ja, det er så enkelt. Men hvor har du 1/3 fra? Avstanden fra (0,0,0) til (16/9, 16/9, 8/9), altså avstanden fra A til planet før pyramiden ble tiltet, er ikke 1/3, men 8/3!
[tex]$$\left| {\vec{AR} } \right| = \sqrt {{{\left( {{{16} \over 9}} \right)}^2} + {{\left( {{{16} \over 9}} \right)}^2} + {{\left( {{8 \over 9}} \right)}^2}} = \underline{\underline {{8 \over 3}}} $$[/tex]
Nå skal kverrulanten begynne her: Hvis punktet D har koordinatene (0,0,8) betyr dette at det kun her hevet i z-akse og det betyr at dette punktet står vinkelrett på xy-planet og vinkelrett over A punktet i origo.Vektormannen wrote:Når det gjelder det første så mente jeg at trekanten ABC er tiltet mot oss. Hva har D med det å gjøre? Når pyramiden dreies så må den dreies mer enn 90 grader for at trekanten BCD skal ligge i xy-planet, ser du det? Da vil trekant ABC også dreies mer enn 90 grader.
Med dette sagt og strekene tegnet, ser vi at trekanten ikke heller mot oss men står vinkelrett.
Hvis jeg forstod hvordan du ser det du ser; altså at trekanten er tiltet mot oss. Da må vel trekanten dreier mindre enn 90 grader, for den er jo allerede tiltet et stykke på vei mot xy-planet?
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
-
Vektormannen
- Euler

Jeg snakker om trekant ABC etter at pyramiden er rotert. Når du regnet før i dag antok du at A ligger rett ovenfor linjestykket BC (altså at punktet R som du kalte det ligger på BC.) Men det stemmer ikke. Trekant ABC står ikke vinkelrett på xy-planet, men er tiltet mot oss på figuren. (Igjen: jeg mener etter rotasjonen!)
Det er denne vinkelen du snakker om:Vektormannen wrote:Jeg snakker om trekant ABC etter at pyramiden er rotert. Når du regnet før i dag antok du at A ligger rett ovenfor linjestykket BC (altså at punktet R som du kalte det ligger på BC.) Men det stemmer ikke. Trekant ABC står ikke vinkelrett på xy-planet, men er tiltet mot oss på figuren. (Igjen: jeg mener etter rotasjonen!)

Ahhhh haaaa! Da er jeg med, takk!
Oppgaven spurte også om z-koordinaten til A etter rotasjonen - den er selvfølgelig [tex]$$\underline{\underline {z = {8 \over 3}}} $$[/tex]
Hvis du nå sier; Ja Razzy jaaa! Det er riktig! Så skal jeg forsøke meg på en ny vektor oppgave i dag! hehe
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
-
Vektormannen
- Euler

Ja Razzy jaaa! Det er riktig! 
Bra jobbet!
Bra jobbet!