Bevismetoder

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Håkon K
Pytagoras
Pytagoras

Jeg har skrevet en liten artikkel om bevismetoder, mest for min egen del og for å øve meg i LaTeX, men resultatet er nå i alle fall ment for vgs-elever med interesse for matematikk og som kanskje har lyst til å studere videre. Så håper artikkelen kan være litt til hjelp :)
Nå skal det nevnes at jeg overhodet ikke er noen erfaren matematiker, det meste i artikkelen er godt kjent for de fleste her inne. Setter derfor pris på tilbakemeldinger på eventuelle feil ang. det matematiske, og ellers andre småfeil (evt hvis noe er bra..).
http://www.2shared.com/document/AXS5a26 ... toder.html
Markonan
Euclid
Euclid

Jeg bare skummet fort gjennom, men den så veldig fin ut. :)

Et lite tips om LaTeX er at noen ganger så gjør den ting som ikke er så fantastisk fint, som f.eks å skvise sammen brøker som du har på side 9 og side 15. Da kan det være fint å lure den litt ved å legge inn en usynlig boks med kommandoen \rule.
http://www.cs.utep.edu/csdept/latex-help/ltx-306.html

Ved siden av uttrykket kan du prøve å legge inn f.eks
\rule{0pt}{20pt}
og tilpasse den etter behov. Et tips til tipset er å begynne med bredde også så du kan se boksen. 8-)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
\input{username}
Noether
Noether

For å legge til på markonan's utmerkede tips, så vil jeg anbefale når du jobber med rules og struts og andre liknende ting av en "tweek"ende karakter, å bruke enheter som er context sensitiv til fonten. Feks, ex eller em... Så hvis du bestemmer deg for å forandre tekststørrelsen i dokumentet, så forandres dette forholdet også. Det er slike ting som er den skjulte styrken til LaTeX:)
Håkon K
Pytagoras
Pytagoras

Takk for tips!
Post Reply