Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
for to uker siden fikk jeg vite at det var 10% sjangs for at jeg ble trekt ut til skriftlig eksamen, og i tilegg 10% sjangs for at jeg kom opp i muntlig.
i første øyeblikk tenkte jeg at det var 20% sjangs for at jeg ble trekt ut til noe som helst, men etterpå ble jeg litt i tvil
jeg ble heldigvis ikke trekt ut i første runde, men jeg er likevell nysjerrig...
hvor stor sansynlighet var det for at jeg i det hele tatt kom opp til eksamen?
Hvis 10% kommer opp i skriftlig, og 10% i muntlig, og ingen kan komme opp i begge deler, kommer totalt 20% opp i noe, følgelig har du rett at i at sannsynligheten var 20%.
Hvis 10% av den opprinnelige elevmassen kommer opp muntlig, men bare 90% av den er aktuelt ved trekket, er det [tex]\frac{0,1}{0,9}[/tex]=11,11% av de som ikke kom opp i skriftlig, som kommer opp muntlig.
2357 wrote:Hvis 10% kommer opp i skriftlig, og 10% i muntlig, og ingen kan komme opp i begge deler, kommer totalt 20% opp i noe, følgelig har du rett at i at sannsynligheten var 20%.
Hvis 10% av den opprinnelige elevmassen kommer opp muntlig, men bare 90% av den er aktuelt ved trekket, er det [tex]\frac{0,1}{0,9}[/tex]=11,11% av de som ikke kom opp i skriftlig, som kommer opp muntlig.
min feil. jeg glemte å nevne at man kan bli trekt to ganger.
det er 10% sjangs for å bli trekt i første runde, og uavhengig om man blir trekt eller ikke venter en ny trekning med 10% sjangs.
jeg tenker at sansynligheten for å komme opp til eksamen må være en plass mellom 10 og 20 prosent
Ah. Kontoret på skolen min forsøker å hindre at noen kommer opp dobbelt.
I så fall. Sjansen for å komme opp i noe som helst er 0,19. Den enkleste måten er å tenke seg at det er 0,9 sjanse for ikke å komme opp i skriftlig, deretter 0,9 sjanse for ikke å komme opp muntlig. Følgelig er sjansen for ikke å komme opp i det hele tatt lik 0,9*0,9=0,81. Summen av alle sannsynlighetene er 1, og det gir sannsynligheten for å komme opp lik 1-0,81=0,19.
Alternativt kan du tenke at du først har 0,1 sjanse for skriftlig, og 0,1 sjanse muntlig. Summen er 0,2. Men da har de som kom opp både skriftlig og muntlig blitt talt to ganger, og sannsynligheten for å komme opp i begge deler må trekkes fra én gang. Den er på 0,1*0,1=0,01. Da får du totalt 0,2-0,01=0,19.
Nå i tredjeklasse kommer vi opp i hovedmål samt to andre skriftlige eksamener og én muntlig. Det betyr at det er teoretisk mulig å ha skriftlig og muntlig eksamen i samme fag. Men det er uten verdi, for litt av poenget med eksamenen er å offentlig teste om lærerene setter riktige karakterer, og har du allerede fått skriftlig trenger de ikke enda en test. Dermed får de som kom opp skriftlig navnene sine fjernet fra potten før trekket til muntlig. Så er det slik at noen lærere har flere fag, og de kan ikke ha opp flere klasser samtidig. For å få alle elevene opp til muntlig, må de kanskje ta i bruk fag eleven egentlig skal være ferdig testet i. Historisk sett har dette aldri skjedd på min skole.
Jeg vet ikke helt hvordan dette fungerer når bare 10% skal opp, for da vil det neppe være nødvendig å gjøre grep for å få opp nok elever. Men jeg antar at noe tilsvarende gjelder.